به گزارش می متالز، افشین کلاهی با تأکید بر این موضوع که در حوزه تصمیمگیری برای شرکتهای دانشبنیان، «تحریک تقاضا» مورد غفلت قرارگرفته است، این موضوع را یکی از مهمترین دستور کارهای کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق ایران در دوره نهم اعلام کرد.
رئیس کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان در دوره نهم حل مشکلات بنگاههای اقتصادی دانشبنیان و بهبود فضای کسبوکار آنها را از مهمترین برنامههای این کمیسیون در دوره نهم اعلام کرد و در همین زمینه گفت: در حال حاضر اکوسیستم استارتاپی برای شرکتهای دانشبنیان شکل گرفته است و این اکوسیستم مشکلات خاص خود را دارد؛ متأسفانه قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه است و در عمل این قانون درگیر بروکراسی شده است.
به گفته کلاهی، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو مجری اصلی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان هستند که هرکدام سازوکارهای مخصوص به خود را دارند که باعث شده ارزیابی شرکتها، ارایه خدمات به استارتاپهای نوپا و دریافت تسهیلات زمانبر شود. از طرفی گاهی دقت لازم در تشخیص اینکه کدام بنگاه اقتصادی دانشبنیان است یا خیر به کار گرفته نمیشود.
او خاطرنشان کرد: در همین راستا یکی از مهمترین اهداف تأسیس کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان در اتاق ایران این بوده که با شناسایی عوامل مخل در کسبوکار شرکتهای دانشبنیان، امور جاری آنها را تسهیل کند.
رئیس کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق ایران با تأکید بر ضرورت بهرهمندی از ظرفیتهای تشکلهای حوزه دانشبنیان تصریح کرد: با توجه به حضور کمیتههای تخصصی در تشکلها و ازآنجاییکه تشکلهای بخش خصوصی بهتر شرکتها را میشناسند و در ارایه نظرات خود بدون هیچگونه جانبداری نظر میدهند، میتوان از این ظرفیت برای ارزیابی فنی بنگاههای اقتصادی استفاده کرد.
کلاهی همچنین با تأکید بر این موضوع که در حوزه تصمیمگیری برای شرکتهای دانشبنیان، «تحریک تقاضا» مورد غفلت قرارگرفته است، این موضوع را یکی از مهمترین دستور کارهای کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق در دوره نهم دانست و گفت: در اکوسیستم استارتاپی تمام انرژی مسئولان و فعالان این حوزه این است تا شرکتهای دانشبنیان حمایت شوند و محصول و نوآوری داشته باشند؛ درصورتیکه فراهم کردن بازار برای فعالان این عرصه نادیده گرفته شده است. در همین زمینه کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق ایران در نظر دارد تا بخش خدمات و صنایع در حوزه بازارهای سنتی را ترغیب به استفاده از محصولات شرکتهای دانشبنیان کند.
کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران چه تاثیری بر بهبود فضای کسب و کار و همفکری دولت با بخش خصوصی دارند؟ کلاهی در پاسخ به این سوال ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد کمیسیونهای تخصصی اتاق در دورههای گذشته، افزود: عملکرد کمیسیون کسبوکارهای دانشبنیان اتاق ایران در دورههای گذشته نشان داده است که فعالیت این کمیسیون مشخصا بر نظرات تصمیمگیران موثر بوده است؛ با این حال نکتهای که وجود دارد، روند طولانی پذیرش و اجرای مصوباتی است که از سوی بخش خصوصی پیشنهاد میشود؛ گاها شاهدیم که حتی پیشنهادهایی که تشکلها یا کمیسیونهای تخصصی بخش خصوصی مطرح میکنند، پس از چند سال از سوی دولت مورد پذیرش واقع میگیرد.
کلاهی با این حال تاکید میکند در حال حاضر دیدگاه مشترکی بین بخش خصوصی و دولت شکل گرفته است. او با ارایه یک مثال در این خصوص افزود: یکی از موضوعاتی که بخش خصوصی طی سالهای گذشته بر اجرایی شدن آن تاکید داشت، بحث استفاده از سرمایههای شرکتهای بزرگتر برای سرمایهگذاری بر روی شرکتهای کوچکتر بود. به این معنا که به جای ارایه تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان یا استارتاپ کوچک، شرکتهای سرمایهگذاری بزرگ را ایجاد و حمایت کنیم تا آنها مستقیما وارد حوزه استارتاپی شده و بدین وسیله شرکتهای کوچک را حمایت کنند. در حال حاضر شاهدیم که با گذشت چند سال از مطرح شدن این ایده، موضوع در دولت جا افتاده است و در حال عملیاتی شدن است.