تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۵۲۴۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استرالیا به دنبال ارزش‌افزوده از نوع «نادر» است

می متالز - در میانه جنگ تجاری، چین از عناصر نادر به عنوان سلاحی در مقابل چین و استرالیا از گام‌های جدید خود برای توسعه این عناصر خبر می‌دهد.
استرالیا به دنبال ارزش‌افزوده از نوع «نادر» است

به گزارش می متالز، این درحالی‌ است که استخراج مواد معدنی از استرالیا از دیرباز یکی از صنایع اصلی این کشور به‌شمار می‌آید و رشد بخش معدن منجر به جذب مهاجران بسیاری به این کشور شده است. امروز بخش معدن استرالیا درتلاش برای جست‌وجوی عناصر نادر خاکی و همچنین به دنبال ارتقای ارزش‌افزوده خود است.
 درحال‌حاضر سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، دو مورد از مهم‌ترین کامودیتی‌هایی به شمار می‌آید که استرالیا، با کشتی و در حجم انبوه به پرمصرف‌ترین مناطق جهان به‌ویژه چین ارسال می‌کند. این محصولات در ساخت انواع کالاها استفاده می‌شوند و استرالیا این کالاها را می‌خرد و وارد می‌کند، در حالی که بسیاری از آنها از همان مواد معدنی تولید شده است که از استرالیا صادر می‌شود.
استرالیا می‌خواهد درباره عناصر نادر خاکی رویکرد نوینی را اتخاذ کند، به‌ویژه که عناصر نادر تصویر جدیدی از اقتصاد را ترسیم می‌کنند و در ساخت تلفن‌های همراه، پنل‌های خورشیدی و ماشین‌آلات خودکار عنصری ضروری به‌شمار می‌آیند. این عناصر در ساخت انواع باتری‌ها نیز مصرف می‌شوند؛ باتری‌هایی که در ذخیره انرژی از منابع تجدیدپذیر و ساخت انواع ماشین‌های برقی که جایگزین ماشین‌های احتراقی هستند، استفاده می‌شوند. این مواد همچنین عامل ایجاد فرصت‌های چشمگیر برای کسب و کارهای جدید دارای ارزش‌افزوده هستند، اما استرالیا نمی‌خواهد روندی که برای مواد معدنی سنتی پیش گرفته را در فضای لیتیوم، وانادیم و کبالت نیز تکرار کند. درواقع آنچه استرالیا در پی آن است، صنعتی با ارزش‌افزوده است. تا همین اواخر، همه عناصر نادر استرالیا، استخراج و به چین صادر می‌شد اما بر این صنعت و بهای آن اثر ناخوشایندی داشت. اکنون با افزایش ارزش جهانی عناصر نادر، حرکت بازار در روندی رو به رشد و درواقع موافق با اکتشاف ذخایر بیشتری از این عناصر پیش می‌رود و استرالیا نیز کشوری مستعد برای پیگیری این ذخایر است. درواقع این ذخایر در سراسر پوسته زمین، موجودند و آنچه آنها را «نادر» می‌کند، این است که در حجمی که از نظر اقتصادی بهره‌برداری آن به صرفه باشد، در یک منطقه متمرکز نیستند و همین، هزینه جست‌وجو و بهره‌برداری از آنها را بالا می‌برد.

پِترو پِرس / روزنامه‌نگار استرالیایی

عناوین برگزیده