تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۵۲۵۵۰
سرویس خبر : انرژی

درباره سهمیه‌بندی بنزین تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است

می متالز - وزیر نفت اعلام کرد: درباره سهمیه‌بندی و دونرخی شدن بنزین هنوز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ نشده است.
درباره سهمیه‌بندی بنزین تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه شامگاه چهارشنبه (ششم شهریورماه) در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر در پاسخ به بخشی از پرسش‌های مردمی این برنامه تلویزیونی که مرتبط با کارت‌های هوشمند سوخت بود، توضیح داد: حدود ۲۰ سال پیش و با فناوری آن زمان برای استفاده از کارت هوشمند سوخت فکر شد و تاکنون در مجموع بیش از ۴۰ میلیون کارت هوشمند سوخت در کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد، ادامه داد: برای همه خودروهایی که در کشور شماره شده‌اند کارت سوخت صادر شده است.

وزیر نفت با اشاره به مفقود شدن کارت هوشمند سوخت برخی صاحبان خودروها، عنوان کرد: برای رفع این مشکل اعلام کردیم افرادی که کارت سوختشان گم شده است، ثبت‌نام کنند که حدود ٣ تا ٣.٥ میلیون نفر ثبت نام کردند.

زنگنه با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی هم فعال‌سازی کارت هوشمند سوخت را تکلیف کرد، افزود: بیش از ۲ میلیون کارت هوشمند سوخت صادر و ارسال شده که از این میان حدود یک میلیون کارت هوشمند سوخت برگشت خورده است.

وی با بیان اینکه کارت هوشمند سوخت زمانی مفید است که سهمیه‌بندی مطرح باشد، گفت: برخی هم معتقدند کارت هوشمند سوخت برای کسب اطلاعات می‌تواند مفید باشد، اما به نظر می‌رسد اگر هدف تنها کسب اطلاعات باشد به زحمت آن نمی‌ارزد.

وزیر نفت این را هم گفت که اگر قرار به سهمیه‌بندی باشد بهتر است از سیستم بانکی استفاده شود.

به گفته زنگنه، هم اکنون ٩٩.٩ درصد کارت‌های هوشمند سوخت کلانشهرها صادر شده است و از آنجا که به دلیل استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت جایگاه‌داران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی با استقبال روبه‌رو نشد، محدودیتی در این زمینه لحاظ شده است؛ این محدودیت در کلانشهرها احتمالاً بیشتر هم خواهد شد؛ تا وقتی سهمیه‌بندی انجام نشود، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمی‌گیرند.

وی با اشاره به پاسخ به یک پرسش مردمی دیگر مبنی بر بالا بودن قیمت فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: قیمت فرآورده‌های نفت کوره، نفت‌گاز، بنزین، نفت سفید، گاز مایع (ال‌پی‌جی) و سوخت هوایی همگی یارانه‌ای هستند و کارت سوخت گازوئیل هیچگاه از بین نرفته است؛ شاید منظور این شهروند روغن موتور بوده است که این محصول به‌طور آزاد عرضه می‌شود.

وزیر نفت در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره جایزه‌ای که عصر امروز در جشنواره شهید رجایی به وزیر نفت اهدا شد، گفت: این جایزه به پاس عملکرد و انجام تعهداتی که در قالب وظایف قانونی یک وزارتخانه تعریف شده است، اهدا شد و من آن را به تمام مدیران و کارکنان صنعت نفت تقدیم می‌کنم.

زنگنه یادآور شد: کار وزارت نفت در شرایط تحریم بسیار سخت است و با این وجود این وزارتخانه در بخش‌های مختلف عملکرد درخشانی داشته است.

 

در برداشت از میدان‌های مشترک غرب کارون و پارس جنوبی پیشتازیم

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرسش‌های مردمی درباره وضع برداشت از ذخایر مشترک نفت و گاز ایران پاسخ داد و گفت: ما میدان‌های مشترکی با کشورهای عراق، عربستان، قطر، امارات و ترکمنستان داریم که بزرگترین این میدان‌های مشترک در دو منطقه پارس جنوبی و غرب کارون واقع شده‌اند.

زنگنه گفت: تا چند سال پیش در برداشت از میدان‌های مشترک از کشورهای مقابل جلوتر نبودیم؛ به‌ویژه در قطر، اما امروز از نظر برداشت روزانه گاز در میدان پارس جنوبی و همچنین برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون جلوتر هستیم.

وی یاد آور شد: این در حالی است که عمده کارها را با منابع و توان خودمان دنبال می‌کنیم.

وزیر نفت به قراردادهای توسعه‌ای امضا شده در غرب کشور به‌ویژه ایلام اشاره کرد و گفت: در میدان آذر که از قبل فعال بوده‌ایم و برای توسعه چند میدان نیز با روس‌ها قرارداد امضا کرده‌ایم.

زنگنه به میدان‌های دیگری مثل میدان فروزان که با عربستان مشترک است نیز اشاره کرد و گفت: حجم اصلی این میدان در طرف عربستان است، اما ایران هم برداشت دارد و برنامه‌های نوسازی نیز در این میدان دنبال می‌شود.

وزیر نفت گفت: از میدان مشترک گازی فرزاد A و B هنوز برداشتی نداشتیم، به دلیل اینکه مدتی معطل هندی‌ها بودیم و هنوز هم هستیم؛ اما امیدواریم این میدان امسال به سامان برسد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که تکلیف توسعه همه میدان‌های مشترک تا پایان این دولت مشخص شود.

وی درباره وضع توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: از ۲۷ فاز این میدان، پالایشگاه بخش خشکی و بخش دریایی ۲۵ فاز تمام شده و تا اوایل سال آینده، بخش دریایی ۲۷ فاز پایان می‌یابد و تولید روزانه گاز این میدان مشترک به حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

به گفته وی، به این ترتیب تنها بخش باقیمانده طرح توسعه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس جنوبی می‌ماند، همچنین طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که روند توسعه آن به دلیل تحریم با مشکلاتی روبه‌رو شد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های اجرایی طرح توسعه فاز ١١ میدان گازی مشترک پارس جنوبی هم امسال آغاز شود.

 

تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور؛ خبر خوش وزیر نفت

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی که ازسوی یکی از شهروندان درباره مصرف بنزین با کیفیت در کشور مطرح شده بود، اظهار کرد: بنزین خوب و بد به این موضوع که ما مخازن نفتی زیادی داریم یا خیر ارتباطی ندارد، بلکه مرتبط با پالایشگاه‌های ماست، پالایشگاه خوب است که می‌تواند بنزین خوب تولید کند.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید حرکت بزرگی در زمینه کمیت و کیفیت بنزین انجام داده است، تصریح کرد: آخرین بنزینی که تولید می‌کنیم یورو ۴ است. در سال ۹۱ تولید بنزین یورو نداشتیم، اما در سال ۹۷ مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو به ۷۶ میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهرها بنزین یورو تولید می‌شود، در پالایشگاه تبریز که به تازگی چند طرح آن با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و در پالایشگاه بندرعباس، بنزین با کیفیت و عالی تولید می‌شود.

زنگنه در ادامه سخنان خود با اشاره به تازه‌ترین گزارش درباره تولید بنزین در کشور گفت: امروز گزارشی به من ارائه شد و آن را به مردم نیز اعلام می‌کنم تا خوشحال شوند، مجموع تولید روزانه بنزین ما در کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است. در تیرماه و مردادماه به ترتیب مقدار تولید بنزین به ۱۱۱ و ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده بود، بنابراین اکنون بیش از ۱۱ میلیون لیتر تولید اضافه بنزین داریم که البته این مقدار را ذخیره می‌کنیم، همچنین صادرات بنزین را نیز آغاز کرده‌ایم.

وزیر نفت یادآور شد: آن‌طور که به من اطلاع داده‌اند و البته هنوز خودم این موضوع را بررسی نکرده‌ام، اکنون در تولید بنزین و در ظرفیت پالایش در میان کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مقام نخست را داریم و متاسفانه اکنون جایگاه سومین تولیدکننده را داریم گرچه زمانی دومین تولیدکننده نفت اوپک بودیم، همچنین در زمینه تولید نفت‌گاز نیز با ظرفیت تولید روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر، در مردادماه ۱۲۰ میلیون لیتر در روز نفت گاز  تولید کردیم.

 

وضع تولید بنزین خوب است

وی افزود: به نظر من اکنون وضع تولید بنزین خوب است، اما برنامه‌های متعددی برای کیفیت بنزین در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و آبادان داریم که با اجرای این طرح‌ها در پالایشگاه‌ها بقیه بنزین تولیدی کشور نیز خوب می‌شود، اما اکنون نیز در کلانشهرها بنزین با کیفیت توزیع می‌شود.

ارتباط بنزین با موضوع آلودگی هوای کلان شهرها از دیگر مباحثی بود که در ادامه توضیحات وزیر نفت درباره بنزین خوب مطرح شد و زنگنه این‌گونه پاسخ داد: بهبود وضع هوا به دو موضوع بنزین و گازرسانی مرتبط است. آزاد شدن خودروهای قدیمی نیمه سنگین که شب تا صبح در خیابان‌های کلانشهرها تردد می‌کنند و هیچ کدام دارای استاندارد نیستند در آلودگی هوای کلانشهرها تاثیر فراوانی دارد.

وزیر نفت ادامه داد: خودروهای سنگین فرسوده بسیار بد و غیرعادی گازوئیل مصرف می‌کنند، در حالی که مقدار آلودگی هوا از شب تا صبح باید کاهش یابد، اما با تردد این خودروها مردم هر صبح با بالاترین مقدار آلودگی هوا روبه‌رو می‌شوند، باید این مسئله حل شود، وزارت کشور و شهرداری‌ها نیز پیگیر این موضوع هستند.

به گفته زنگنه، از جمله اقدام‌های انجام شده برای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها استفاده از گاز طبیعی درون شهرها و در نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ است که سبب می‌شود تا آلودگی نیروگاه‌ها بر هوای شهرها تاثیر منفی نداشته باشد.

وی ادامه داد: برای نمونه آلودگی نیروگاه تبریز بر آلودگی هوای شهر تبریز، آلودگی نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه منتظرقائم بر هوای تهران و آلودگی نیروگاه اصفهان بر هوای شهر اصفهان تاثیر می‌گذارد، اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه گاز طبیعی اهمیت بسیار زیادی داشته و سبب شده است مقدار آلودگی هوای شهرها به‌طور محسوسی تغییر کند.

وزیر نفت در این باره تصریح کرد: اکنون من از اتاقم در ساعات ظهر و عصر می‌توانم کوه‌های تهران را ببینم در حالی که تا ۲ یا ۳ سال پیش کوه‌های تهران به دلیل وجود غبار قابل مشاهده نبود.

 

توسعه شبکه گازرسانی در حفظ محیط زیست موثر است

زنگنه در ادامه توضیحات خود درباره آخرین آمار گازرسانی شهری و روستایی گزارش داد و روند گازرسانی در ایران را بی‌نظیر دانست.

وی درباره پرسش مجری گفت‌وگوی خبری مبنی بر اینکه آمار ۷۹ درصدی درباره گازرسانی روستایی مطرح شده بود، توضیح داد: این آمار مربوط به پایان سال ۹۷ است. این موضوع را در نمایشگاه جانبی همایش دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد نیز مطرح کردم. این رقم به دلیل گازرسانی روزانه ۱۰ روستای جدید در کشور افزایش یافته است، همچنین ۹۹.۹ درصد جمعیت شهرها نیز به غیر از سیستان و بلوچستان از نعمت گاز برخوردار شده‌اند، البته استان سیستان و بلوچستان نیز به شبکه گاز متصل خواهد شد.

وزیر نفت درصد بهره‌مندی مجموع جمعیت شهری و روستایی کشور از گاز طبیعی را حدود ۹۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: این موضوع از منظر کاهش آلودگی‌های محیط زیست، حفظ مراتع و جنگل‌ها بسیار مهم است زیرا مردم پیش از این از سوخت‌های مایع استفاده می‌کردند، اما اکنون دیگر کسی به دنبال نابودی جنگل‌ها و سوزاندن آنها نیست و این کار در آینده سرزمین بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گازرسانی شهری، روستایی و نیروگاهی به پشتوانه تولید در میدان گازی پارس جنوبی است، گفت: در ۶ سال اخیر ۱۵ فاز پارس جنوبی عملیاتی شده‌اند، ما اکنون هیچ چالش عمده‌ای در کار گازرسانی کشور نداریم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده