به گزارش می متالز، محسن اعتماد روز شنبه، افزود: در ۲ سال گذشته چشمه های بار در این استان شناسایی و ظرفیت های انتقال بار بر روی ریل بررسی و مقدمات اتصال راه آهن به گمرگ انجام شد.
وی اضافه کرد: اتصال گمرک قم به ریل راه آهن از جمله طرح هایی بود که می توانست سودآوری اقتصادی بالایی برای استان داشته باشد که بر این اساس اجرای این طرح در ۲ فاز پیش بینی شد.
به گفته وی، مسیر ریل گذاری برای اتصال گمرک به راه آهن چهار کیلومتر و ۱۰۰ متر است که فاز نخست اتصال ایستگاه گار مانوری به گمرک به طول ۲ کیلومتر اجرایی شد.
اعتماد با بیان این که برای زیرسازی، روسازی و تهیه ادوات ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: فاز نخست طرح با احداث یک سکو توسط گمرک به بهره برداری رسید و برای اجرایی شدن فاز دوم این طرح نیاز است گمرک استان سکوهای بعدی را نیز نصب نماید.
وی با اشاره به این که گمرک استان تعهد نموده سالیانه ۲ میلیون تُن بار به روی ریل منتقل نماید، گفت: تمام هزینه اتصال گمرک به ریل توسط راه آهن تامین شد، در حالی که هزینه زیرسازی چشمه های بار بر عهده نهاد مربوطه می باشد.
وی به مزیت های اتصال گمرک به راه آهن اشاره و بیان کرد: با انتقال هر تُن کیلومتر از جاده به ریل، سالیانه به میزان ۸۰ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت انجام خواهد شد.
مدیرکل راه آهن قم باز شدن گره حمل و نقلی و ارزان تر شدن تعرفه های حمل و نقل را از جمله مزیت های طرح عنوان و اضافه کرد: با اتصال گمرک به شبکه سراسری راه آهن قابلیت حمل و نقل و ترخیص سالیانه ۲۰ هزار تُن کانتینر از طریق شبکه ریلی فراهم می شود.
به گفته وی، بهره گیری از ظرفیت ها و تقویت مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی، تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، حذف سالیانه ۱۰۰ هزار دستگاه تریلی ۲۲ تُنی از محورهای مواصلاتی استان و بهبود در بخش تولید استان را از دیگر مزیت های اتصال گمرک به راه آهن است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بهره برداری از کارخانه تعمیر لوکوموتیو از دیگر طرح های هفته دولت است که با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال در ایستگاه گار مانوری احداث شده است.
اعتماد افزود: این کارخانه جزو کارخانه های مدرن تعمیر لوکوموتیو است که با راه اندازی آن، لوکوموتیوهای باری برای تعمیرات وارد شهر نخواهند شد.
در حال حاضر راه آهن قم ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است؛ روزانه حدود پنج هزار و ۵۰۰ مسافر از طریق ایستگاه های راه آهن قم و محمدیه برای عزیمت به شهرهایی از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز و بلعکس مسافرت می نمایند.