تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۵۳۹۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تلاطم‌های تکراری سهام

نقشه نیمروز بورس شنبه ( 9 شهریور)

می متالز - در اولین ساعت از معاملات امروز، شاخص کل بازار رشدی بالغ بر 6500 واحد را تجربه کرد و در مسیری پرشتاب قدم در کانال 285 هزار واحدی گذاشت. با این وجود بار دیگر شاهد اوج‌گیری هیجانات در دادوستدهای سهام هستیم و این مساله بار دیگر عقبگرد هزار واحدی نماگر اصلی را در پی داشته است. تعداد پرشمار قیمت‌های پایانی مثبت و آخرین معاملات در محدوده منفی شاهد بی‌چون‌وچرای این هیجان‌زدگی‌ست.
نقشه نیمروز بورس شنبه ( 9 شهریور)

به گزارش می متالز، بورس تهران اولین جلسه معاملاتی هفته را با رشد بی‌محابا آغاز کرد و توانست صعودی 2.35 درصدی را ثبت کند. پیشتازی شاخص کل نسبت به تغییرات شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که فشار از روی نمادهای کامودیتی‌محور تا حدودی کمتر شده است و احتمالا این مساله را باید به انتظار برای کاهش تنش‌های سیاسی و ریسک‌های سیستماتیک نسبت داد. در پی این اتفاق نمادهای بزرگی همچون «فولاد» و «فملی» امروز معامله در سقف مجاز قیمتی را تجربه کردند.

ارزش معاملات در سقف

نیم ساعت مانده به پایان این جلسه معاملاتی ارزش معاملات خرد بورسی به 1600 میلیارد تومان رسیده است. در این بین حجم عرضه سهامداران حقوقی در عمده نمادهایی که روند صعودی قابل‌توجهی داشتند چشمگیر بوده است. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که از نقش فعال سهامداران خرد طی روزهای آتی تا حدودی کاسته شود.

خرید‌های چشم‌بسته؛ فروش‌های هیجانی

طی روزهایی که نمادهای بزرگ بازار روند احتیاطی را طی می‌کردند ارزندگی سهام توانست به خوبی از قیمت‌ها در مقابل ریسک بازارهای جهانی و کاهش نرخ ارز حمایت کند. این رویه در معاملات امروز بزرگان کالایی نیز مشهود است. جایی که فاصله نمادهای کوچکتر بازار فاصله‌هایی از صف خرید تا صف فروش را طی می‌کنند این نمادها روند یکدست‌تری را تجربه می‌کنند و هیجانات کمتری را به نمایش گذاشته‌اند.

همان‌گونه که پیش از این بارها تاکید شده است عدم داشتن دید واقعی و روشن نسبت به چشم‌انداز سهم، سودآوری شرکت و یا تحولات صنعت سبب می‌شود تا قرار گرفتن در مسیر نزولی نیز بی‌انتها جلوه کند. و از سمت دیگر این دست از معاملات به سرعت در روندها محو می‌شوند. خروج سریع سهامدارانی که تصویری برای مسیر قیمتی سهم ندارند برداشته شدن فشار عرضه‌ها را در پی دارد و با قرار گرفتن در مسیر صعودی بار دیگر هجمه همین دسته از معامله‌گران برای خرید سهام روند هیجانی در مسیر معکوس را ایجاد می‌کند.

انجام چنین دست از معاملاتی علاوه بر اتلاف انرژی و بی‌ثباتی بازار عموما برآیندی بی‌نتیجه و صفر به بار می‌آورد.

کوچ موقت نقدینگی؟

تغییر قوانین دادوستد نمادهای بازار پایه سبب شده تا یک روز پیش از اعمال این قوانین شاهد تغییر مقصد سرمایه‌گذاری این دست از فعالان بازار باشیم. همچنان انتقادها و ابهامات در رابطه با قوانین این بازار در بین فعالان وجود دارد و این مساله سبب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران راه خروج از این بازار را در پیش بگیرند. این موضوع از جمله عوامل رشد ارزش معاملات در دادوستدهای بورسی بوده است. تفاوت جنس دادوستدهای بازار پایه می‌تواند برای مدتی در معاملات بورسی نمود پیدا کند.

عناوین برگزیده