تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۱
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۵۴۳۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نحوه ارتباط «فولاد» با «کگل»

می متالز - مدیر امور مجامع فولاد مبارکه ضمن اشاره به وضعیت ارتباط با شرکت گل گهر گفت: هدف اصلی «فولاد» تأمین پایدار مواد اولیه و در مرحله بعد بحث قیمت مطرح است.
نحوه ارتباط «فولاد» با «کگل»

به گزارش می متالز، مرتضی شبانی در خصوص خرید مواد اولیه از شرکت گل گهر گفت: حیات هر شرکت فولادی به تأمین مواد اولیه و کنسانتره است. بحث عدم خرید مواد اولیه از شرکت گل گهر مطرح نبوده است. همواره به دنبال افزایش خرید مواد اولیه بوده‌ایم. بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده، این مجموعه مشتری کنسنتره و سنگ‌آهن در حدود ۱.۱ میلیون تن در سال خواهد بود.

به گفته وی نرخ محصولات معدنی با فرمولی توسط وزارتخانه مشخص می‌شود. در سال جاری قیمت گندله ۲۳.۵ درصد شمش خوزستان و قیمت کنسانتره بین ۱۵ تا ۱۶ درصد است که بر اساس همین نرخ، خرید را انجام داده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت ارتباط دو شرکت گل گهر و فولاد مبارکه گفت: «فولاد» سهامدار قدیمی این شرکت معدنی بوده و در تمام افزایش سرمایه‌ها حضور داشته‌ است. در همه شرایط از توسعه و گسترش اکتشاف در مجموعه گل گهر استقبال می‌کنیم.

شبانی گفت: سنگان دو طرح کنسانتره و گندله‌سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن در برنامه‌ها دارد که گندله‌سازی زودتر اجرا خواهد شد. تا این لحظه طرح گندله‌سازی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید می رود تا پایان سال جاری این طرح به بهره‌برداری برسد.

شبانی درخصوص اینکه فولاد مبارکه با توجه به افزایش قیمت سنگ‌آهن و مالکیت در سنگان تا چه میزان می‌تواند سود بدست بیاورد؟ گفت: هدف اصلی تأمین پایدار سنگ‌آهن برای تولیدات و در مرحله بعد بحث قیمت مطرح است. در خصوص قیمت محصولات معدنی تابع تصمیم وزارتخانه هستیم. انتظار از سرمایه‌گذاری‌ها در معادن این است که تأمین پایدار سنگ را در برنامه داشته باشند و نگرانی بابت انجام تعهدات نداشته باشیم. این امر مهم‌ترین هدف در بحث سرمایه‌گذاری در معادن است.

وی تأکید کرد: سود و زیان شرکت‌های معدنی که به عنوان شرکت‌های بالادستی در زنجیره فولاد فعالیت می‌کنند به هم مرتبط است. با توجه به فرمول‌ های موجود حاشیه سود شرکت‌های معدنی بیشتر از شرکت‌های فولادی است. زمانی که فولاد ارزان‌تر تولید شود، افرادی که بعد از زنجیره هستند مثل تولیدکننده‌های لوازم‌خانگی و خودروسازها می‌توانند به حیات ادامه دهند و حاشیه سود منطقی داشته باشند. نکته مهم وجود مشتری پایدار و حفظ تعاملات در کار است.

عناوین برگزیده