تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۵۴۳۴۸

هر قدر اعتبار برای خط آهن چابهار-زاهدان بخواهیم از صندوق توسعه برمی‌داریم

می متالز - وزیر راه و شهرسازی گفت:‌برای تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان هر میزان اعتبار لازم باشد از صندوق توسعه برداشت می‌کنیم.
هر قدر اعتبار برای خط آهن چابهار-زاهدان بخواهیم از صندوق توسعه برمی‌داریم

به گزارش می متالز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در حاشیه ورود 213 دستگاه ناوگان ریلی شامل لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری به شبکه ریلی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما حدود 2 هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه امضا کردیم و 9 شرکت سازنده و 16 شرکت بهره‌بردار هم در این حوزه قرارداد منعقد کردند و قراردادهای جدید هم منعقد شده است. 

وی ادامه داد: اگر در سالهای گذشته کارخانجات ریلی متوقف بود، امروز همگی فعال هستند. 

وی با بیان اینکه باید کیفیت ناوگان ریلی افزایش یابد، گفت: امیدواریم قراردادهای جدید به سرانجام برسد که سهم ریل در جابجایی بار و مسافر افزایش یابد. 

* افزایش متوسط 21 درصدی قیمت بلیت قطار مصوبه قانونی دارد 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطار گفت: شرکت‌های ریلی همگی خصوصی هستند و وقتی قانون تصویب می‌کند که حقوق و مزایای کارکنان افزایش یابد، این افزایش حقوق شامل کارکنان شرکت‌های ریلی هم می‌شود، ضمن اینکه قیمت قطعات قطار و کالاهای درون قطار هم افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: ما در شورای عالی ترابری با حضور سازمان تعزیرات  حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده، با رعایت حال مردم مبلغی را برای افزایش قیمت بلیت قطار در مسیرها تعیین کردیم. 

وی افزود: به هر حال شرکت‌ها درآمدهزینه‌ای هستند و دولت هم منابع یارانه‌ای ندارد که به آنها اختصاص دهد. 

اسلامی ادامه داد: با این حال تلاش کردیم قیمت بلیت در مسیرهای پرتردد نظیر مشهد افزایش کمتری داشته باشد و در مسیرهایی که کمتر مسافر دارد، افزایش بیشتری داشته باشد، اما این متوسط افزایش 21 درصد مصوبه قانونی دارد. 

* قیمت‌های بلیت هواپیما همان نرخ‌های مصوب آذر 97 است

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با تخلف و گرانفروشی بلیت هواپیما برخورد می‌کنیم، قیمت‌ها در حال حاضر همان نرخ‌های آذرماه 97 است. 

وی ادامه داد: اگر کسی غیر از آن نرخ‌ها بلیت فروخته است، آنکه بلیت گران خریداری کرده است، می‌تواند شکایت کند و سیستم قطعا پاسخگو است و شرکت‌ها هم حتما جریمه می‌شوند. 

* تکمیل و بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران - شمال تا پیش از هفته دولت

وزیر راه و شهرسازی گفت: گفته بودیم که تا پایان تابستان عملیات احداث و عمرانی منطقه یک به پایان می‌رسد، امروز 3 هزار نفر آنجا فعال هستند و عملیات عمرانی در  حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سیستم مدیریت بهره‌برداری و تست آزمایشی می‌خواهد، وقتی آن سیستم مستقر شد و آزمایش‌ها را انجام داد، مسیر را برای مردم باز می‌کنیم. 

و ی در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس بنیاد مستضعفان دهه فجر 98 را زمان افتتاح منطقه یک اعلام کرده است؟ گفت: من با آقای فتاح صحبت کردم، وی معتقد بود که گفته است ما نمی‌خواهیم آزادراه به صورت آزمایشی بهره‌برداری شود، بلکه همه آزمایش‌ها را انجام می‌دهیم و روزی که افتتاح می‌کنیم دهه فجر است که البته به نظر من خیلی زودتر خواهد بود. 

* افتتاح منطقه 2 آزادراه تهران - شمال تا پایان عمر دولت

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی در منطقه یک در حال تمام شدن است، گفت: به شرکت‌های پیمانکار گفته‌ایم به منطقه 2 مهاجرت کنند و تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان دولت بخش عمده‌ای از این منطقه به پایان برسد. 

وی افزود: برای اتصال به جاده چالوس هم نیازمندیم که این جاده را تا 13 کیلومتر در بخش اتصال به آزادراه افزایش دهیم، بنیاد تقاضا کرد که جاده چالوس را ببندیم تا این کار با سرعت انجام شود، اما به دلیل آنکه ایام تابستان است و تقاضای سفر در این محور بالا است، برنامه‌ریزی کردیم با همکاری پلیس راه در روزهای وسط هفته این جاده را ببندیم و عملیات را به سرعت انجام دهیم. 

* چرا رقم برداشت از صندوق توسعه برای رسانه‌ها مهم است؟

وی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه جزئیات موافقت مقام معظم رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی برای تکمیل خط‌آهن چابهار زاهدان و رقم آن را شرح دهید، گفت: مگر رقم برداشت از صندوق ملی برای رسانه‌ها مهم است؟ 

وی در پاسخ به این سؤال که به هر حال این رقم بسیار مهم است، گفت: به همان میزان که این خط آهن اعتبار لازم داشته باشد از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنیم.

عناوین برگزیده