تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۵۴۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

470 هزار تن تقاضا برای فولاد در یک هفته موجود بود

می متالز - طی یکی دو ماه اخیر به‌ویژه از ابتدای تابستان، روند افزایش تقاضای محصولات فولادی در بورس کالا شدت گرفته است و به‌نظر می‌رسد که این تقاضا به اوج خود رسیده است. حتی با وجود افزایش عرضه و انجام معاملات، بخشی از تقاضا پوشش داده نمی‌شود. افزایش تقاضا و معاملات محصولات فولادی حاکی از آن است که رونق به بازار داخلی فولاد کشور بازگشته است.
470 هزار تن تقاضا برای فولاد در یک هفته موجود بود

با شدت گرفتن گرما در فصل تابستان، گرمای معاملات فولاد نیز به اوج خود رسیده است و بازار معاملات این فلز استراتژیک داغ شده است. در هفته‌های اخیر شاهد انجام معاملات بیش از 200 هزار تن در هفته هستیم و برخی از محصولات نیز بیش از 100 هزار تن معامله می‌شوند. در هفته‌های اخیر اندکی کفه تقاضا به سمت محصولات طویل متمایل بود. اما در هفته گذشته این محصولات تخت بودند که بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند. قدر مسلم این است که روند بهبود شرایط صنعت فولاد داخل کشور ادامه دارد و هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان در این شرایط می‌توانند سود لازم را ببرند. البته قیمت داخلی نیز در انجام معاملات تاثیر زیادی می‌گذارد و تولیدکنندگان باید این مساله را در قیمت‌های عرضه خود لحاظ کنند.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته حدود 116 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد (اغلب به‌صورت مچینگ) که در مقابل آن بیش از 471 هزار تن تقاضا وجود داشت که بیش از 261 هزار تن محصول فولادی نیز مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت.

در این میان محصولات تخت بیشترین تقاضا و معاملات را به‌خود اختصاص دادند. ورق گرم مبارکه حدود 160 هزار تن معامله به ثبت رساند. تختال نیز دیگر محصول پرمتقاضی بورس کالا بود و در مقابل 35 هزار تن عرضه این محصول، حدود 135 هزار تن تقاضا وجود داشت! ورق سرد نیز در این میان بی‌نصیب نماند و حدود 28 هزار تن معامله شد. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز به‌ترتیب به میزان 3 هزار و 700 تن و 2 هزار و 800 تن مورد معامله قرار گرفتند.

در بازار محصولات طویل، میلگرد مهم‌ترینمحصولی بود که مورد معامله قرار گرفت و در مقابل عرضه 12 هزار تنی این محصول در بورس کالا، حدود 24 هزار تن تقاضا وجود داشت. شمش بلوم نیز محصول نیمه‌ساخته‌ای بود که از سوی تولیدکنندگان عرضه شد. به‌طوری که در مقابل عرضه 21 هزار تنی این محصول، 41 هزار تن تقاضا وجود داشت. گفتنی است که در مجموع تمامی محصولات فولادی، اعم از طویل و تخت، مقدار تقاضایی بیش از عرضه را تجربه کردند و این موضوع می‌تواند یک موقعیت خوب را برای تولیدکنندگان فراهم سازد.

نمودار 2 نیز حاکی از آن است که در میان شرکت‌های فولادی، شرکت فولاد مبارکه بیشترین میزان معاملات را به‌خود اختصاص داد و این شرکت توانست 229 هزار تن انواع ورق‌ها و تختال خود را مورد معامله قرار دهد و به‌نظر می‌رسد این شرکت یک رکورد دیگر در زمینه میزان معاملات به ثبت رسانده است. فولاد خوزستان نیز 30 هزار تن از شمش بلوم و تختال خود را در بورس کالا عرضه و معامله کرد و دومین شرکت پرمعامله هفته لقب گرفت. ذوب آهن اصفهان نیز بیش از 11 هزار تن از میلگردهای خود را روانه بورس کالا کرد که در مقابل آن بیش از 23 هزار تن تقاضا وجود داشت و ذوب آهن توانست تمامی عرضه خود را معامله کند. فولاد کاوه جنوب کیش نیز 6 هزار تن شمش بلوم را در بورس کالا عرضه کرد و توانست همه را به فروش برساند. فولاد کرمان نیز 220 تن میلگرد را در بورس کالا قرار داد و این شرکت نیز توانست محصول خود را معامله کند.

عناوین برگزیده