تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۵۷
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۵۴۸۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

«وتوصا» تمام سهم خود در «فایرا» را می‌فروشد

می متالز - سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در دومین یکشنبه شهریور ماه امسال بلوک مدیریتی سهام آلومینیوم ایران را بطور یکجا و نقد روانه میز فروش بازاردوم بورس تهران می‌کند.
«وتوصا» تمام سهم خود در «فایرا» را می‌فروشد

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۶ بلوک ۱۵ درصدی سهام شرکت آلومینیوم ایران را به قیمت پایه هر سهم ۸۶۱ ریال روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران خواهد کرد.

شرایط عرضه این دارایی مالی بطور یکجا و نقد بوده و از طریق یک کد بورسی حقوقی از سوی شرکت کارگزاری فیروزه آسیا عرضه خواهد شد.

هم اکنون در ترکیب سهامداران شرکت آلومینیوم ایران موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارگنان فولاد با ۱۹.۵ درصد سهام،سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با ۱۵ درصد سهام ،سازمان خصوصی سازی با ۱.۸۱ درصد و ۳۰ درصد سهام در اختیار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت است.

سهام آلومینیوم ایران در حالی به مبلغی کمتر از قیمت اسمی سهام آماده فروش شده که نماد معاملاتی این شرکت طی دستکم دو سال گذشته با توقف از سوی ناظر بازار سهام و حبس نقدینگی سهامداران دراین سهم مواجه بوده است.

سازمان بورس همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت در روزهالی اخیر با انتشار گزارش شفاف سازی اعلام کرد: « با توجه به عدم تعیین تکلیف و ثبت مصوبات مجمع مورخ ۹۴.۴.۲۹ به دلیل عدم امضاء یکی از نظار مجمع دیگری در تاریخ ۹۴.۱۲.۲۴ برگزار شد که در این مجمع تکلیف شد، نسبت به تهیه گزارش حسابرسی ویژه اقدام شود که این گزارش نهایتا در مجمع مورخ ۹۵.۴.۳۱ قرائت و منجر به تصمیم گیری مجدد در خصوص صورتهای مالی سال ۹۳ ( که  قبلا در مجمع مورخ ۹۴.۴.۲۹تصویب و مبلغ ۱۲۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم شده بود) شد.»

بر اساس این گزارش؛ صورت های مالی فوق الذکر مورد تصویب مجمع قرار نگرفت و مجمع تکلیف نمود که موارد مندرج در گزارش حسابرسی ویژه  شامل ۳۰۲.۶ میلیارد ریال مربوط به اصل عوارض آلایندگی، ۲۰۷ میلیارد ریال مربوط به تسهیلات ارزی دریافتی از بانک صنعت و معدن، ۱۱۵.۹ میلیارد ریال مربوط به شناسایی هزینه‌های محقق شده طی سال مالی ۹۳ و ۸۷.۶ میلیارد ریال مربوط به ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و ذخیره کاهش ارزش موجودی ها در صورتهای مالی سال ۹۳ اعمال شود که این موضوع منجر به کاهش سود انباشته سال ۹۳ به مبلغ ۷۵,۳۲۴ میلیون ریال ناشی از موارد فوق الذکر شد.

همچنین پس از مجمع مورخ ۹۴.۴.۲۹تاکنون صورتهای مالی سال ۹۳ مورد تصویب هیچ کدام از مجامع شرکت قرار نگرفته است، لیکن سهامداران عمده طی صورت جلسه مورخ ۹۵.۱۲.۱ اعلام نمودند که هیچ ادعایی نسبت به تصمیمات مجمع مورخ ۹۴.۴.۲۹ ندارند و مطابق با مصوبه مجمع مورخ ۹۵.۱۱.۳ مقرر شد مبلغ ۱۲۰۰ ریال خالص به ازای هر سهم به سهامداران خرد که در تاریخ ۹۴.۴.۲۹ سهامدار شرکت بوده اند پرداخت شود و سهام داران عمده اعلام نمودند که نسبت به دریافت این مبلغ هیچ ادعایی نخواهند داشت.

سازمان بورس یادآور شده که « بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۹۵.۱۲.۱۶ افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۶۰۷,۴۱۷ میلیون ریال به‌مبلغ ۵,۱۹۷,۸۳۱ میلیون ریال ( از محل اندوخته مبلغ ۴۶.۴۷۵میلیون ریال و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ ۴.۵۴۳.۹۳۹ میلیون ریال ) به تصویب رسید و در تاریخ ۹۵.۱۲.۲۶ در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

"وتوصا" در حالی با واگذاری سهام کلیدی خود در آلومینیوم ایران قصد خروج از این سهم را کرده که هم اکنون "فایرا" به ازای هر سهم ۴۴ تومان زیان انباشته دارد که حدود نیمی از سرمایه ۵۱۹ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومانی این شرکت است.

"وتوصا" در حالی بلوک ۱۵ درصدی سهام آلومینیوم ایران را به قیمت ۶۷ میلیارد و ۱۵۸ میلیون تومان به فروش گذاشته که این شرکت از دارایی بیش از یک هزار و ۲۹۵ میلیارد تومانی (حدود ۱.۵ برابر سرمایه )و بدهی بیش از ۹۹۷ میلیارد و ۸۹۷ میلیون تومانی برخوردار است.
این شرکت از موجودی نقد ۲۴ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومانی در بیلان خود برای سال مالی ۹۶ نیز خبر داده است.

عناوین برگزیده