تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۰۰
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۵۴۹۱
سرویس خبر : محیط زیست
معاون اول رئیس‌جمهوری در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست:

نه گفتن محیط‌زیست به پروژه‌ها یعنی اجرا به شرط استاندارد

می متالز - معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه محیط‌زیست با فرهنگ و اقتصاد ما ارتباط تنگاتنگ دارد، گفت: اولویت نخست دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم، مسائل زیست‌محیطی است. نه گفتن محیط‌زیست در برابر اجرای برخی پروژه‌ها و طرح‌ها، مانع توسعه نیست بلکه محیط‌زیست می‌خواهد اجرای پروژه‌ها صحیح و براساس استانداردهای زیست‌محیطی باشد تا هم بتوانیم به توسعه پایدار برسیم و هم از آسیب رسیدن به محیط‌زیست جلوگیری کنیم.
نه گفتن محیط‌زیست به پروژه‌ها یعنی اجرا به شرط استاندارد

اسحاق جهانگیری در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان محیط‌زیست برگزار شد، افزود: در دولت یازدهم رئیس‌جمهوری در ابتدای سال ۹۲ به دلیل پیچیدگی‌های محیط‌زیست، آن را دولت محیط‌زیست نامید، چراکه کلانشهرهای ما مانند تهران با مسائل زیست‌محیطی مختلفی روبه‌رو بود. معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: نخستین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود و توانستیم تاحدودی مشکل آن را حل کنیم. مسئله محیط‌زیست مسئله فانتزی نیست، بلکه یک مسئله جدی برای ایران است. اگر به امروز و آینده ایران فکر کنیم باید مسائل زیست‌محیطی را جدی بگیریم. مسائل زیست‌محیطی همواره در سطح ملی- منطقه‌ای و جهانی مهم است و امروز به یک موضوع بین‌المللی تبدیل شده است. جهانگیری در ادامه به خروج امریکا از توافقنامه پاریس درباره مسائل محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: خروج امریکا و ترامپ از این توافقنامه برای آنها بی‌آبرویی و بی‌اعتباری ایجاد کرد.
وی در ادامه به فرصت فراهم شده برای تبادل نظر میان وزیران پیشنهادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: این روزها فرصت خوبی مهیا شده تا وزیران پیشنهادی با اعضای فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کنند و از امروز ادامه این برنامه در صحن علنی مجلس دنبال خواهد شد. در این مدت، فرصتی فراهم می‌شود که مردم تا حدی در جریان مسائل کشور قرار گیرند و امیدوارم با مطرح شدن مسائل کشور همدلی برای حل مشکلات کشور میان دولت و مردم افزایش پیدا کند. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اعتماد مردم مهم‌ترین سرمایه دولت یازدهم و دوازدهم بوده و است، گفت: اعتماد گسترده مردم نسبت به دولت و رئیس‌جمهوری بزرگترین سرمایه اجتماعی است و باید تلاش کنیم به مطالبات و نیازهای مردم که در انتخابات اعلام شد جامه عمل بپوشانیم. جهانگیری با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی پیچیدگی‌ها و ذی‌نفعان فراوانی دارد، گفت: دولت، صنعتگران و تولیدکنندگان هر کدام باید به نحوی رضایتشان فراهم شود و در این میان، مطالبات مردم درباره آب و هوای سالم نیز باید مورد توجه قرار گیرد که توجه به همه این مسائل در کنار یکدیگر از پیچیدگی‌های مسائل زیست‌محیطی است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با گرامیداشت یاد مرحوم دکتر ابتکار پدر خانم ابتکار، گفت: نام خانواده ابتکار در محیط‌زیست ایران ماندگار است و امیدوارم این ماندگاری همواره پابرجا باشد. معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری نخستین مصوبه دولت یازدهم که درباره محیط‌زیست و احیای دریاچه ارومیه بود، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با پیگیری‌های جدی کلانتری توانست بخش زیادی از دغدغه‌ها درباره این دریاچه را از بین ببرد؛ البته ما همچنان نیازمند کارهای جدی برای احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها هستیم. وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم کلانشهرهای کشور با ده‌ها مسئله زیست‌محیطی روبه‌رو بودند، گفت: یکی از این مسائل، آلودگی هوای کلانشهرها از طریق مصرف بنزین ناسالم بود. ما با بحران کم‌آبی، آلودگی هوا در کلانشهرها، تهدید ریزگردها و خشک شدن تالاب‌ها روبه‌رو هستیم که باید برای حل این مشکلات راهکار پیدا کنیم. بنابراین امروز تهدیدهای جدی پیش روی ما است و باید بدانیم که در کنار این تهدید، فرصت‌های فراوانی نیز وجود دارد و ما باید در جهت بن‌بست‌شکنی و یافتن راهکارهایی برای حل مسائل گام برداریم. معاون اول رئیس‌جمهوری مسائل زیست‌محیطی را از مهم‌ترین مسائل در سطح منطقه و جهان برشمرد و گفت: مسائل زیست‌محیطی در یک منطقه، فقط به همان منطقه محدود نمی‌شود و آسیب‌های ناشی از آن به مناطق دیگر نیز تسری پیدا می‌کند؛ به همین دلیل است که مسائل زیست‌محیطی به موضوعی جهانی تبدیل شده است. وی با بیان اینکه ایران کشوری در حال توسعه است و هنوز تا صنعتی شدن فاصله فراوان داریم، گفت: منظور از توسعه‌ای که به دنبال آن هستیم توسعه پایدار و متوازن است به گونه‌ای که همه کشور از منافع آن بهره‌مند شوند، نه توسعه‌ای که امروز و فردای کشور را به خطر بیندازد. ما می‌خواهیم جنگل، طبیعت و رودخانه‌ها حفظ شوند و در عین حال در مسیر توسعه نیز حرکت کنیم. جهانگیری با تاکید بر اینکه باید تصویری واقعی از محیط‌زیست کشور به مردم ارائه شود، گفت: محیط‌زیست باید برای همگان موضوع اصلی باشد و همگانی شدن این موضوع برای دولت بسیار مفید است. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به نظرسنجی اخیر از مردم برای مشخص کردن ۱۰ اولویت اصلی کشور خاطر نشان کرد: مردم در نظرات خود جدا از مسائل هسته‌ای، بیکاری و موضوع انتخابات، موضوع محیط‌زیست را نیز از اولویت‌های خود اعلام کرده بودند. با اینکه تصور می‌شد مسائلی نظیر خشکسالی و مسائل زیست‌محیطی فقط در برخی نقاط کشور مورد توجه است اما در این نظرسنجی شاهد آن بودیم که همه مردم به مسائل زیست‌محیطی توجه فراوان دارند. به عبارتی نه گفتن محیط‌زیست در برابر اجرای برخی پروژه‌ها و طرح‌ها، مانع توسعه نیست بلکه محیط‌زیست می‌خواهد اجرای پروژه‌ها از طریق صحیح و براساس استانداردهای زیست‌محیطی انجام شود تا هم بتوانیم به توسعه پایدار برسیم و هم از آسیب رسیدن به محیط‌زیست جلوگیری کنیم.


معاون اول رئیس‌جمهوری در پایان تاکید کرد: امیدوارم دولت دوازدهم با عزمی جدی پروژه‌هایی که در دولت یازدهم به ویژه در محیط‌زیست شروع کرد را تکمیل کند. وی در ادامه به مسئولیت جدید خانم ابتکار به عنوان معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، اشاره کرد و گفت: توجه به حقوق و مطالبات زنان که نیمی از جامعه هستند موضوعی پراهمیت است که امیدوارم خانم ابتکار در این مسئولیت نیز عملکرد مطلوبی داشته باشد. جهانگیری به پیشینه عیسی کلانتری رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: وی شخصیتی علمی با سابقه‌ای روشن و از مدیران با سابقه کشور است که از تجربه بسیار ارزشمندی در حوزه مسائل و مدیریت کلان کشور برخوردار است.  معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سیاست محیط‌زیست توسعه متوازن و پایدار است، گفت: همه باید به محیط‌زیست کمک کنند زیرا این سازمان به تنهایی نمی‌تواند کاری کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده