فرهاد احتشام زاد گفت: در چهار ماهه نخست امسال 26 هزار و 603 دستگاه خودرو وارد کشور شده که در همسنجی با پارسال از نظر تعداد 43 درصد رشد داشته است.
وی درباره علل افزایش واردات، خاطرنشان کرد: سیاست دولت در حذف واردکنندگان غیرنماینده از بازار، نخستین دلیل این افزایش بود، به طوری که سبب شد به دلیل نگرانی از تعطیل شدن، این واردکنندگان به استفاده کامل از همه ظرفیت ثبت سفارشات خود اقدام کنند.
احتشام زاد یادآور شد: ماهیانه بطور متوسط پنج هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور می شود که بین دو هزار تا دو هزار و 500دستگاه از سوی شرکت های غیرنماینده وارد می شد، اما به دلیل نگرانی از مسدود شدن امکان فعالیت این شرکت ها، واردات افزایش یافت.
وی ادامه داد: این مساله برخلاف سیاست های کنترل ارزی دولت بوده و مکرر درباره اشتباه بودن آن هشدار داده شده بود.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین با اشاره به ترخیص خودروهای آسیایی و اروپایی مونتاژ شده در آمریکا که مدت زمان زیادی در گمرکات کشور باقی مانده بودند، گفت: مشکل این خودروها از اواخر اردیبهشت امسال برطرف شد و بتدریج شماره گذاری شدند؛ این خودروها نیز 10 تا 15 درصد واردات خودرو را تشکیل می دهند.
وی توضیح داد: بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو، حامل این پیام برای بازار بود که خودروهای وارداتی دیگر وارد کشور نخواهند شد؛ در نتیجه به ایجاد التهاب در بازار انجامید و کمیابی خودرو از واقعیت های اجتناب ناپذیری است که در ماه های آینده با آن مواجه خواهیم بود.
این فعال بخش خودرو همچنین افزایش نرخ ارز را عامل دیگری عنوان کرد که بطور مستقیم روی قیمت خودروهای وارداتی تاثیر گذار است.
به گفته احتشام زاد، مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر افزایش تعداد اسقاط خودروهای فرسوده- که با توجه به ارزش هر خودروی اسقاطی، متناظرا قیمت خودروهای وارداتی افزایش خواهد یافت – بطور قطع به افزایش قیمت ها خواهد انجامید.
وی یادآوری کرد: با وضعیت به وجود آمده، خودروهای خارجی کار کرده و دست دوم به مثابه کالای کمیاب تلقی شده و با قیمت های بالاتری به فروش خواهند رفت؛ موضوعی که برای خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی اتفاق افتاد و امروز با دو برابر قیمت واقعی خود در بازار به فروش می رسند.