تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۵۵۲۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صرفه‌جویی 360 میلیون دلاری با محصولی دانش‌بنیان

می متالز - مدیرعامل شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان گفت: سیستم کنترل قطر گندله در فولاد مبارکه نصب شده که با کاهش 3 درصدی برگشت گندله، صرفه‌جویی 360 میلیون دلاری در کل کشور را به دنبال خواهد داشت.
صرفه‌جویی 360 میلیون دلاری با محصولی دانش‌بنیان

به گزارش می متالز، مهدی حیدری اظهار کرد: گندله ماده اولیه تولید فولاد است و بیشتر شرکت‌های فولادسازی از آن به عنوان خوراک واحد فولادسازی استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان ادامه داد: 25 کارخانه بزرگ گندله‌سازی در کشور مشغول به کار هستند که میانگین بین 4 تا 5 میلیون تن گندله تولید می‌کنند و تولید کل کشور به 100 میلیون تن در سال می‌رسد.

وی تصریح کرد: قطر این گندله‌ها باید بین 9 تا 16 میلی‌متر باشد و تولیدات خارج از این محدوده توسط سرند مکانیکی بازگردانده می‌شود، این سایزبندی در حال حاضر به صورت مکانیکی انجام می‌شود، به این معنا که اوپراتور دستگاه با چشم اندازه گندله را تخمین می‌زند و پارامترهای کنترلی را تنظیم می‌کند.

حیدری اضافه کرد: این سیستم با استفاده از دوربین‌هایی که در خروجی دیسک‌های گندله‌سازی نصب شده‌اند سایز گندله‌ها را به صورت هوشمند تخمین می‌زند و تنظیم پارامتر‌های مورد نیاز را خودکار انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر 30 درصد گندله‌ای که به روش قدیمی تولید می‌شود خارج از محدوده است و بازگشت داده می‌شود که در کل کشور به 30 میلیون تن در سال می‌رسد.

وی بیان کرد: سیستم جدید در واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین واحد گندله‌سازی کشور نصب شده که در نتیجه آن بازگشت گندله حدود 3 تا 5 درصد کاهش یافته و به حداکثر 27 درصد رسیده است.

حیدری خاطرنشان کرد: اگر این سیستم را در تمامی کارخانه‌های کشور نصب کنیم حدود 3 میلیون تن به تولید گندله افزوده می‌شود، قیمت جهانی گندله برای هر تن 120 دلار است و این یعنی با اجرای این طرح 360 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت دیده رایان صنعتی اصفهان تأکید کرد: این طرح در فولاد مبارکه اجرا شده و با مسوولان فولاد خوزستان و سیرجان در حال رایزنی هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم تمام شرکت‌های گندله‌سازی به دلیل سودی که به دنبال دارد از این طرح استفاده خواهند کرد.

وی یادآور شد: این سیستم یک میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده اما حاضر به عقد قرارداد BOT (قراردادی که در آن یک شرکت فرآیند ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری را برای مدت مشخصی در دست می‌گیرد و پس از کسب درآمد لازم آن را به کارفرما تحویل می‌دهد.) نیز هستیم.

حیدری اضافه کرد: حوزه اصلی فعالیت این شرکت دانش‌بنیان پردازش تصویر است و تا کنون برنده لوح زرین جشنواره محصول برتر ایرانی از بین 20 محصول ایرانی در دانشگاه شریف شده است، علاوه بر آن در حال تحقیق در زمینه ضخامت‌سنج‌های اشعه ایکس هستیم که یکی دیگر از گلوگاه‌های صنعت فولاد است و از ایتالیا و آلمان وارد می‌شود.

عناوین برگزیده