
به گزارش می متالز، هرچند در این حوزه تولیدکنندگان خوبی داریم اما این مهم باعث نشده که حتما بتوانیم صادرکننده خوبی هم باشیم. یکی از مسائلی که باعث شده است در این حوزه توانمند نباشیم حضور کمرنگ شرکتها و فعالان حوزه سنگ در نمایشگاههای بینالمللی است. فعالان این حوزه مجموعههای کوچکی هستند و توان پرداخت هزینه شرکت در نمایشگاههای خارجی را ندارند درنتیجه نمیتوانند آنطور که باید به آن ورود کنند. بخشی از علل این مهم هم مربوط به تحریمهاست چراکه متاثر از آن و به دنبال ضعف فناوری و دانش روز، فرآوری در این حوزه محدود شده است. با اینکه تعداد زیادی ماشینآلات مجهز در ایران داریم اما متاسفانه در بخش فرآوری چندان توانمند نیستیم و نمیتوانیم حتی با همسایه خود یعنی ترکیه هم رقابت کنیم. یکی دیگر از مسائلی که باعث شده شرکتهای فعال در حوزه سنگ حضور کمرنگی در بازارهای بینالمللی داشته باشند وجود محدودیتهای داخلی و کمتر دیدهشدنهاست. فعال حوزه سنگ برای شرکت در نمایشگاه داخلی باید هزینه زیادی را متقبل شود. مبلغ غرفه، کارگر، جابهجایی و وسایل گاهی آنقدر زیاد است که به ۱۰۰میلیون تومان هم میرسد و در توان واحدهای کوچک نیست. طوری با واحدهای کوچک برخورد میشود که گویی تولیدکننده که به دنبال گرفتن غرفه است یک فرد بیگانه است و به هر شیوهای که شده باید از آن پول دریافت کرد؛ بنابراین نگاهمان به فعالان این حوزه باید بیش از اینها حمایتی باشد، درحالیکه دیده میشود بهجای حمایت فقط چوب لای چرخ فعالان حوزه سنگ و فعالان معدنی میگذاریم.