تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۵۶۴۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده ۳۶ و ۵۰ درصدی شرکت های یک صنعت بورسی

می متالز - مدیرعامل شرکت بورسی گفت: قیمت دستوری و غیرمعقول تایر، افزایش هزینه ۳۶ درصدی هزینه‌ها و و رشد ۵۰ درصدی قیمت تمام شده، باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به توسعه این صنعت شده است.
افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده ۳۶ و ۵۰ درصدی شرکت های یک صنعت بورسی

به گزارش می متالز، اسکندر ستوده مدیرعامل شرکت یزدتایر درباره وضعیت گذشته و حال صنعت تایر با اشاره به آمارهای متفاوت جهانی از نیازهای ایران گفت: نیاز سالانه تایرهای سواری حدود ۲۵ میلیون حلقه بوده که ۱۷ میلیون در داخل تولید و باقی وارداتی است. همچنین نیاز تایرهای کامیونی و اتوبوسی، دو میلیون حلقه بوده که حدود ۵۰ درصد در داخل تولید و ۵۰ درصد دیگر وارد می‌شود.

وی افزود: صنعت تایر از صنایع راهبردی بوده که با حضور۱۰ واحد شرکت، دارای رتبه مناسبی در کشورهای منطقه است و با هدف کاهش واردات، لازم است برای تشویق و توسعه تولید، گام هایی برداشته شود.

این مقام مسوول ادامه داد: صنعت تایر سال گذشته با مشکلات فراوانی از جمله افزایش قیمت مواد اولیه مواجه بود و قادر به تولید ۲۴۷ هزار و ۱۵۱ تن  و حدود ۴۰ میلیون حلقه در اندازه‌های مختلف شد که با کاهش ۴ و ۶ درصدی از نظر وزن و حلقه همراه  است.

ستوده افزود: قیمت دستوری و غیرمعقول تایرهای تولید داخل از یک سو و افزایش ۳۶ درصدی هزینه‌های دستمزد تولید، افزایش قیمت مواد اولیه، باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به توسعه این صنعت و افزایش قیمت تمام شده تایر تا حدود ۵۰ درصدی شده است. در این میان تلاش شرکت ها برای دریافت مجوز افزایش قیمت ، تنها منجر به افزایش ۲۲ درصدی قیمت شده است.

وی انباشت مطالبات تایرسازان از خودروسازان، کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌ها، عدم حمایت بانک‌ها، عدم تامین ارز برای خرید مواد اولیه، نحوه برخورد سازمان‌های مالیاتی و سایر ارگان‌ها و تغییر دستورالعمل‌ها را از دیگر مشکلات صنعت تایر معرفی کرد و گفت: متاسفانه با وجود تلاش فراوان تولیدکنندگان به منظور شناسایی و بازاریابی در کشورهای هدف بعد از قانون منع صادرات تایر، تمام هزینه‌های صرف‌شده بر باد رفت.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده