تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۵۶۵۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ناظر گمرکات استان مطرح کرد:

درآمدزایی 1370 میلیاردی گمرک بوشهر برای خزانه کشور

می متالز - معطلی ترحیص کالا تنها تقصیر گمرک نیست؛ 27 دستگاه همکار دیگر در کنار ما هستند/ دپوی هزار و 150 خودرو در گمرک بوشهر/ مسوولیتی درباره خودروهای شوتی نداریم
درآمدزایی 1370 میلیاردی گمرک بوشهر برای خزانه کشور

به گزارش می متالز، گمرکات استان بوشهر طی سال گذشته 1370 میلیارد تومان حقوق دولتی وصول کرده اند.

ناظر گمرکات استان در نشست خبری با اعلام این آمار گفته: تا پایان تیرماه امسال هم 520 میلیاردتومان وصول درآمدهای دولتی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی داشته است، هرچند در مرداد این روند افزایش شده است.

بهروز قره بیگی همچنین از رتبه اول گمرکات استان در کشور از نظر صادرات خبر داد و گفت: در 5 ماهه سالجاری، بدون احتساب میعانات گازی، بیش از 10 میلیون و 600 تن کالا به ارزش 3 میلیارد و 539 میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 36 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، مواد معدنی، انواع آبزیان و سبزیجات است که به کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، هند، مناطق ویژه، قطر، برزیل، عراق، پاکستان و ترکیه صادر شده است.

قره بیگی یادآور شد: همچنین عمده کالاهای وارداتی به گمرکات استان شامل کره، لاستیک، چای سبز، خودروی سواری، موز، یراق آلات، قطعات خودرو و تخمه آفتاب گردان است که مبدا آن به ترتیب کشورهای چین، امارات متحده عربی، نیوزلند، هند، فیلیپین، سریلانکا، فرانسه، ایتالیا، تایوان و کره جنوبی است.

بازسازی بناهای تاریخی در گمرکات شتاب می گیرد

در این نشست با یادآوری درآمدزایی بالای گمرکات استان برای خزانه کشور، نسبت به عدم ایفای مسوولیت های اجتماعی گمرک انتقاد کرده و خواستار آن شد که دست کم به بناهای تاریخی که در محدوده گمرکات قرار دارد توجه شود.

قره بیگی با تایید این دغدغه گفت: هفته گذشته در نشست با فرماندار دیر، بهسازی و مرمت ساختمان قدیمی گمرک این شهرستان که نماد فعالیت تجاری منطقه است مورد بررسی قرار گرفت و به زودی این مهم شروع می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سازوکار مرمت این بناها باید توسط میراث فرهنگی اعلام شود، هماهنگی لازم با این اداره درخصوص سایر بناهای تاریخی موجود در گمرک بوشهر و گمرکات دیگر صورت می گیرد تا پس از دیر، به سراغ شهرهای دیگر برویم.

به گفته وی، درآمدی که گمرکات استان وصول می کند همگی به خزانه کشور واریز می شود و اینگونه نیست که درصدی جداگانه بابت اقدامات خارج از محیط گمرک بازگردانده شده و بتوان در زمینه های دیگری به عنوان مسئولیت اجتماعی هزینه کرد.

دپوی هزار و 150 خودرو در گمرک بوشهر

قره بیگی درخصوص سوالی پیرامون آمار خودروهای قاچاق که سالها در گمرک بوشهر مانده، اظهار کرد: اکنون هزار و ۱۵۰ خودرو در گمرک بوشهر دپو شده که برخی از آنها اظهار شده و برخی نیز قاچاق محسوب می‌شوند، با این وجود در صورت تمدید مهلت سراسری ترخیص این خودروها، تعیین وضعیت می‌شوند.

وی یادآور شد: در ۲ نوبت ترخیص خودروها طی سال گذشته و اردیبهشت امسال، مجموعا ۵۸۰ خودرو از گمرک ترخیص شده است.

مسوولیتی درباره خودروهای شوتی نداریم

ناظر گمرکات استان درخصوص پرسشی پیرامون اینکه گمرک چه اقدامی می تواند انجام دهد تا معظل خودروهای شوتی حل شود، گفت: خودروهای شوتی تنها خاص استان بوشهر نیست و در بندرعباس که بودم حجم آن بیشتر بود، موضوعی که ناشی از قاچاق است.

قره بیگی اظهار داشت: مسوولیتی در خصوص خودروهای شوتی نداریم و در این حوزه به‌عنوان یک دستگاه اجرایی مشمول مقررات دولتی هستیم و کاری نداریم پشت دیوار گمرک چه می گذرد و چرا کالایی به عنوان قاچاق ضبط می‌شود.

وی افزود: مصوبه دولت برای مرزنشینان بوشهر از سوی گمرک اجرا می‌شود اما برای برخی مقرون به صرفه نیست و اقدام به رویه حمل به صورت قاچاق می کنند.

معطلی ترحیص کالا تنها تقصیر گمرک نیست

مدیرکل گمرک بوشهر با بیان اینکه در راستای ارایه خدمات مطلوب تر، شفاف سازی مقررات، شیوه ها و رویه های گمرکی از سالیان اخیر در دستور کار گمرک ایران بوده، ادامه داد: با بهره گیری از تجربیات جهانی، گمرک در مسیر الکترونیکی شدن اقدامات حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه با 27 دستگاه همکار هستیم، افزود: اگر در ترخیص کالایی وقفه ایجاد می شود، الزاما مقصر آن گمرک نیست و باید دید در کدام بخش مانده است.

از این رو با ایجاد سامانه یکپارچه، ساحبان کالا می توانند آخرین وضعیت کالای خود را در گمرک رصد کند. البته هر سامانه ای در ابتدای کار اشکالاتی دارد که درصدد رفع آن هستیم.

قره بیگی یکی از گلایه های تجار را درباره کارشناس مجازی دانست که ارزیابی کالا به کارشناسی در گمرک استان دیگر می سپرد و آسیب هایی داشت که البته دو طرفه بود، از این رو برای بخشی از کالاها این موضوع رفع شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم حضور رئیس گمرک ایران در بوشهر طی هشت ساله  اخیر پاسخ داد: در جریان سفر اخیر هیات تحقیق و تفحص مجلس از گمرک معاون رئیس گمرک ایران با اختیار تام به استان بوشهر سفر کرد ولی با این حال با توجه به جایگاه ارزشمند گمرک بوشهر این مهم پیگیری می‌شود.

عناوین برگزیده