تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۵۶۸۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حضور بخش تعاون در ۸درصد از کل معادن کشور

می متالز - براساس آخرین بررسی های آماری، تعداد 4913 معدنِ درحال فعالیت آمارگیری شده که از این تعداد 384 معدن مربوط به بخش تعاون است.
حضور بخش تعاون در ۸درصد از کل معادن کشور

به گزارش می متالز، براساس بررسی های آماری از نتایج طرح آمارگیری کلیه معادن درحال بهره برداری (به جز نفت و گاز) در سال ۱۳۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، تعداد ۴۹۱۳ معدنِ درحال فعالیت آمارگیری شد که از این تعداد ۳۸۴ معدن (۸  درصد از کل معادن کشور) مربوط به بخش تعاون است.

طبق اطلاعات اخذ شده معادن بخش تعاون تقریبا ۸.۲ درصد تعاونی های معدنی در استخراج سنگ، شن و ماسه فعالیت دارند و۲۰ درصد در استخراج نمک و ۵ درصد در استخراج سایر مواد معدنی فعالیت می‌کنند.

بنابراین تعاونی های معدنی در استخراج نمک مشارکت بیشتری دارند و حدود ۲۰ درصد معادن استخراج نمک، مربوط به تعاون هستند.

از منظر استانی در سال ۱۳۹۵ استانهای خراسان رضوی (۳۹ معدن)، فارس (۲۸ معدن)، مرکزی (۲۳ معدن)، سمنان (۲۱ معدن) بیشترین و استان های خوزستان، البرز، خراسان شمالی، بوشهر و یزد کمترین تعداد معادن را به خود اختصاص داده اند.

تعداد شاغلان

نتایج به دست آمده از آمارگیری سال ۱۳۹۵ نشان می دهد متوسط تعداد شاغلان ۵۰۳۶ نفر در معادن در حال بهره برداری در بخش تعاون به کار اشتغال داشته اند همچنین با بررسی نسبت تعداد معادن به متوسط تعداد شاغلان برای هر شرکت تعاونی معدنی ۱۴ نفر، برای شرکت‌های بخش خصوصی ۱۴ نفر و برای معادن بخش عمومی ۱۸۰ نفر است که نشان می دهد معادن بزرگ عمدتاً در بخش عمومی فعالیت می کنند.

مقدار و ارزش تولیدات

نتایج طرح نشان می دهد در سال ۱۳۹۵ در بخش تعاون حدود ۲۱۸۸۴۵۱۳ تن مواد معدنی به ارزش کل تولیدات ۵۲۵۱ میلیارد ریال استخراج شده است. این مقادیر در مقایسه با کل تولیدات معادن کشور نشان می دهد که درحال حاضر بخش تعاون ۶ درصد کل تولیدات معادن کشور را برعهده دارد.

سرمایه گذاری

در سال ۱۳۹۵ از کل مبلغ ۲۰۳۶۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش معدن، حدود ۱.۸ درصد آن یعنی مبلغ۳۶۰ میلیارد ریال توسط بخش تعاون هزینه شده است.

بهره وری

شاخص های بهره وری با مفهوم نسبت خروجی ها به ورودی ها، عصاره عملکرد اقتصادی واحدهای اقتصادی است. شاخص‌های بهره وری نشان می دهد که در قبال یک واحد هزینه، چند واحد ارزش افزوده ایجاد شده است. هرچه رقم شاخص بهره وری بیشتر باشد عملکرد واحد مورد بررسی بهتر خواهد بود.

ارزش افزوده معادن درحال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲۲۲۸۸میلیارد ریال بوده است. سهم معادن بخش تعاون از این شاخص ۳.۵ درصد یعنی۴۱۸۶ میلیارد ریال بوده است.

صادرات

در سال۱۳۹۵ شرکت های تعاونی ۸ میلیون و ۹۴۳ هزار دلار معادل ۳۰۴ میلیارد ریال  تولیدات معدنی به نقاط مختلف جهان صادر کردند.

عناوین برگزیده