به گزارش می متالز، مراسم نمادین تحویل نخستین محموله ریل قطار های پرسرعت تولید شده در شرکت ذوب آهن با حضور وزرای صنعت و راه و شهرسازی، استاندار اصفهان و جمعی از مسئولین این وزارتخانه ها برگزار شد.
محمد اسلامی، وزیر راه در این مراسم گفت: از نزدیک شاهد به بار نشستن تلاش های ذوب آهن برای تولید ریل استاندارد بودیم و در پروژههای مختلف از این محصول بهره می بریم و قطعاً از واردات آن بینیاز هستیم.ذوبآهن از ذخایر صنعت است و امروز شاهد نتایج درخشان خودباوری و استفاده از توان داخل در این مجموعه هستیم. تولید ریل و دیگر موفقیت های ذوب آهن در شرایط تحریم بسیار مهم است.
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز توسعه را امری مداوم و توقف ناپذیر دانست و گفت: تولید ریل ذوب آهن یکی از نمادهای مهم توسعه صنعت است و این امر تداوم دارد. خوشبختانه جایگاه ایران در صنعت فولاد رشد قابل توجهی داشته و تولید ریل توسط ذوبآهن یک گام مهم دیگر در توسعه این صنعت محسوب می شود.
وی بر ضرورت تأمین مواد اولیه ذوبآهن تاکید کرد و افزود: سیاست اصلی، جلوگیری از خام فروشی است و با جدیت تمام ایجاد توازن در زنجیره فولاد پیگیری می شود تا شاهد رشد ارزش افزوده در این بخش باشیم.
منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن نیز گفت: اولین بخش از محموله ریل قطار های پرسرعت امروز به راه آهن بصورت نمادین تحویل داده شد و در دو مناقصه دیگر مربوط به تامین ریل نیز شرکت کردیم. ظرفیت تولید ریل در ذوب آهن ۴۰۰ هزار تن و به راحتی قادر به تامین ۱۲۰ هزار تن ریل مورد نیاز داخل است.در صورتی که کل نیاز داخل توسط ذوب آهن تامین شود ۱۰۰ میلیون یورو در سال صرفهجویی ارزی داریم. هزینه راه اندازی پروژه تولید ریل ملی در این شرکت بالغ بر ۵۰ میلیون یورو و ۱۰۰ میلیارد تومان است.
به گفته یزدیزاده امروز تفاهمنامه فروش ریل نیز بنا بود با حضور وزرای صنعت و راه و شهرسازی در ذوبآهن امضا شود که به دلیل فشردگی برنامههای این دو وزیر انجام نشد اما تفاهم نامه مذکور را میتوان امضا شده دانست چون مورد تایید کامل این مقامات قرار دارد و به زودی امضا میشود.