تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۱۴۱۱
کد خبر: ۵۷۷۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اکتشاف منابع معدنی در بهترین شرایط از ریسک بالایی برخوردار است

می متالز - اولویت ما در بحث اکتشاف بهره‌مندی از مشاوران داخلی است.
اکتشاف منابع معدنی در بهترین شرایط از ریسک بالایی برخوردار است

به گزارش می متالز، دکتر یزدانی مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا در نشست خبری هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» گفت: از ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه‌های اکتشافی ۶۰ هزار کیلومتر مربع از این پهنه‌ها به کنسرسیوم این شرکت واگذار شده است. ۱۲ شرکت سهامدار اصلی شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا هستند: «ومعادن»، فولاد مبارکه، سرمایه گذاری صدر تامین، میدکو، «وامید»، سرمایه گذاری غدیر، گل گهر، چادرملو، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، گهرزمین و صبانور.

وی افزود: سه هفته است این شرکت شکل گرفته و با فلسفه این که اکتشاف ضرورت کشور است شرکت ها با انباشتی از تجربه از لحاظ فنی و اقتصادی گردهم آمده‌اند. شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا با سرمایه اولیه ۱۲ میلیارد تومان به عبارتی هر شرکت با سهم یک میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

علی یزدانی مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا در نشست خبری امروز که در دفتر مرکزی هلدینگ «ومعادن» برگزار شد افزود: اکتشاف در کشور ضرورت داشته و باید سرمایه‌گذاری جدی‌ای در این حوزه صورت بگیرد؛ این شرکت درصدد است با روش‌های نوین اکتشافی و با حفاری‌های عمیق به ذخایر بزرگ دست پیدا کند.

وی گفت: در ۶ استان کشور و ۷ منطقه شامل استان‌های: آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، کرمان، جنوب کرمان، هرمزگان، یزد کارهای اکتشافی را در ۱۳ پهنه اکتشافی این کنسرسیوم آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود به ۱۳۰ محدوده اکتشافی دست یابیم. فرآیند شناسایی، پتانسیل‌یابی، جمع آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، دریافت پروانه اکتشاف، آزمایش‌های ژئوفیزیک و ژئوشیمی و سایر فرآیندها را انجام خواهیم داد و امیدواریم تا آخر آذرماه گزارش‌های اولیه را ارائه کنیم.

یزدانی گفتت: مقوله اکتشاف وظیفه حاکمیتی است؛ اما این کنسرسیوم در راستای منافع ملی حرکت کرده و ریسک‌ها را پذیرفته است. اگر به ۸٪ از این پهنه‌ها در محدوده‌های اکتشافی دست پیدا کنیم مابقی را برای سرمایه‌گذارهای کوچک آزاد خواهیم کرد تا آنها نیز وارد فرآیند سرمایه‌گذاری شوند. نمونه‌ای که می‌توانم مثال بزنم از کشور شیلی است؛ ۲۰۰ مورد شناسایی و هدف‌گذاری شد؛ در مراحل پی‌جویی به ۱۵ مورد دست یافتند و در پایان عملاً یک مورد عملیاتی و به نتیجه رسید.

علی یزدانی مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا در پاسخ به سوال خبرنگار «می متالز» گفت: اولویت ما در بحث اکتشاف بهره مندی از مشاوران داخلی است اما حتماً از نظرات کارشناسان و مشاوران خارجی هم استفاده خواهیم کرد.
وی در ارتباط با تعارضات احتمالی چه از بعد اجتماعی و چه از بعد دولتی افزود: سعی خواهیم کرد با تعاملات موضوع‌های مورد بحث را حل کنیم؛ تلاش خواهیم کرد به محیط زیست هیچ آسیبی وارد نشود و روش تعامل با بخش‌های مختلف با توجه به نگاه ملی خواهد بود.

منبع: می متالز
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده