تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۵۸۰۰۷
سرویس خبر : زمین شناسی

ایمیدرو لیدر جان گرفتن اکتشاف در کشور

می متالز - خداداد غریب پور در همایش پهنه های اکتشافی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: ما امروز شاهد این موضوع هستیم که اگر یک میلیون کیلومتر مربع پهنه اکتشافی در کشور وجود داشته باشد حدود 650 هزار کیلومتر مربع یعنی 65% پهنه ها متعلق به ایمیدرو است.
ایمیدرو لیدر جان گرفتن اکتشاف در کشور

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو در همایش پهنه های اکتشافی بیان کرد: مقام معظم رهبری ایده جایگزینی معدن جای نفت را اردیبهشت امسال مطرح کردند و ریاست محترم جمهوری اظهار داشت که باید از کل معادن کشور استفاده کرد.

خداداد غریب پور گفت: رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت انقلاب معدنی، توسعه اکتشافات و تکمیل زنجیره را به عنوان اولویت خود و یک ضرورت مطرح کرده است.

 

بخش معدن مشخصات اقتصاد مقاومتی را دارد

خداداد غریب پور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار داشت: ایمیدرو تاکنون 14.5 میلیارد دلار طرح افتتاح کرده که 2.1 میلیارد دلار آن مربوط به سال گذشته است. ایمیدرو بیش از 16 میلیارد دلار طرح را وارد عرصه تولید خواهد کرد که 3.9 میلیارد دلار آن متعلق به سال جاری است.
وی خاطر نشان کرد: ظرفیت شمش فولاد به حدود 3.9 میلیون تن و آلومینیوم امسال با سالکو به رشد عظیم 780 هزار تنی خواهد رسید.

غریب پور ادامه داد: ایران به عنوان حلقه اول توسعه رشد معدن و اکتشاف در بین 10 کشور اول دنیا، سالانه به 160 میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد که ذخیره فعلی سنگ آهن ما برای 20 سال آینده پاسخگو خواهد بود. در واقع علت نیاز ما به اکتشاف، اتمام ذخایر سنگ آهن و سرب و روی در 20 سال آینده خواهد بود.
غریب پور بیان کرد: سیاست جدید، استفاده از تجهیزات جدید است. بخش اکتشاف به هر میزان که ارز نیاز داشته باشد در اختیار آن خواهیم گذاشت و نیازهای ارزی و مالی اکتشاف را با اولویت بررسی و تامین خواهیم کرد.
به گفته غریب پور، یکی از اولویت های برنامه جدید اکتشافی کشف ذخایر پنهان و عمیق است که این امر با استفاده از دانش روز محقق می شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: خوشبختانه علی رغم همه موانع، در تولید شمش فولادی 4%، محصولات فولادی 9%، کنسانتره 4% و در مس 18% رشد قابل توجهی داشتیم که این رشد تولید باعث شد تا در ماه جولای به رشد 37% صادرات صنایع فلزی دست یابیم.

 وی افزود: 300 میلیارد تومان برای راه اندازی فاز اول آلومینیوم جنوب (سالکو) در آبان ماه سال گذشته، به سالکو تزریق کردیم.

غریب پور ضمن تشکر از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) برای تشکیل گروه پایش گفت: خوشبختانه این شرکت در بخش معادن کار خوبی را شروع کرده و تاکنون 10 استان را بطور مشخص رفته و 540 معدن را در سراسر کشور پایش کرده است و هم چنین برای 103 معدن اقدام کلینیکی کرده و راه حل ارایه داده است.
وی تصریح کرد: 23 تفاهمنامه پژوهشی، آموزشی، تامین مالی و فن آوری امضا شده که این طرح ها هفتگی در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و ماهانه در ایمیدرو پایش می شوند.
رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: 22% بورس به معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد که 37% سود بازار بورس متعلق به این بخش است. این نشان می دهد معدن و صنایع معدنی آینده درخشانی دارد.
غریب پور اظهار داشت: در بخش پژوهش با 5 دانشگاه معتبر کشور و خیلی از دانشگاه های استانی به تفاهم رسیده و با دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف روی استارت آپ ها کار کرده ایم و کارهای ساختاری یک محیط استارت آپی – معدنی را تشکیل داده ایم.
غریب پور گفت: 40% از طرح های تعیین شده را ظرف 3 سال انجام داده ایم و 81 تفاهمنامه در ایمیدرو به امضا رسیده است.
وی در انتها به نظام بانکی کشور بابت ارزش گذاری معادن تبریک گفت و ادامه داد: ارزش گذاری معادن از گل گهر شروع شد و گل گهر 1.2 میلیارد دلار ارزش گذاری شد که می تواند به عنوان وثیقه معتبر نزد بانک ارایه شود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده