تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۶۵۷
کد خبر: ۵۸۲۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روسال، هزینه انرژی برای تولید هر تن آلومینیوم را 4.7 درصد کاهش داد

می متالز - بررسی هزینه تولید هر تن آلومینیوم در شرکت روسال، افزایش را در فصل دوم سال جاری نسبت به فصل ابتدایی سال نشان می‌دهد. گرچه هزینه تأمین انرژی برای تولید هر تن آلومینیوم کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت، ولی افزایش قیمت مواد مصرفی و اولیه منجر به بالا رفتن هزینه تولید این شرکت شد.
روسال، هزینه انرژی برای تولید هر تن آلومینیوم را 4.7 درصد کاهش داد

شرکت آلومینیوم روسیه (روسال) در سال گذشته با تولید بیش از 3.68 میلیون تن آلومینیوم از منابع معدنی، بعد از گروه صنعتی هونگ‌چیائو چین در مقام دوم بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم قرار گرفت. با توجه به ظرفیت تولید این شرکت، همواره مقدار تناژ تولید و برنامه‌های آتی آن، تأثیر قابل توجهی در بازار آلومینیوم داشته است. در حالی که در 2 فصل گذشته بازار تولید چین و به‌واسطه آن رقبای اصلی شرکت روسال در چین با معضل قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی برای فرار از کاهش ظرفیت دست و پنجه نرم می‌کردند، شرکت روسال از فرصت طلایی ایجاد شده نهایت استفاده را کرد و مقدار تناژ تولید آلومینیوم خود را افزایش داد تا نه‌تنها بتواند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کند، بلکه از موهبت افزایش قیمت‌ها (که عمدتا ناشی از قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در چین بود) نهایت بهره را برده و بر مقدار درآمد و سود خود بیافزاید. در همین راستا، مقدار آلومینیوم تولیدی روسال در فصل دوم سال جاری، به حدود 921 هزار تن رسید که نسبت به فصل اول سال، حدود 1.2 درصد رشد داشت.

این در حالی بود که هزینه تولید هر تن از محصولات اصلی این شرکت (آلومینیوم و آلومینا) در فصل دوم سال جاری نسبت به فصل ابتدایی نیز افزایش یافت. همین امر تأثیر زیادی در افت سود خالص تعدیل شده این شرکت گذاشت؛ به این صورت که مقدار سود خالص تعدیل شده این شرکت در فصل دوم سال با افت 23.2 درصدی نسبت به فصل اول، به 202 میلیون دلار کاهش یافت. نمودار 1، تغییرات هزینه تولید هر تن آلومینیوم شرکت روسال را در فصل ابتدایی و دوم سال جاری به تفکیک اجزاء با هم مقایسه می‌کند.

همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، به غیر از هزینه تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز، بخش‌های دیگر با افزایش هزینه همراه بوده است. در این بین، آلومینا به‌واسطه افزایش تناژ تولید آلومینیوم در اکثر بازارهای منطقه‌ای جهان شاهد رشد قیمتی بود؛ به‌طور کلی در سطح جهان در فصل اول سال جاری حدود 14 میلیون و 964 هزار تن آلومینیوم تولید شد که با رشد 2.4 درصدی در فصل دوم، به مقدار 15 میلیون و 319 هزار تن رسید. این افزایش تولید آلومینیوم منجر به رشد تقاضای آلومینا در سطح جهان شده و افزایش قیمت آن را به‌دنبال داشت. با این حال، افزایش هزینه تأمین آلومینای روسال در فصل دوم نسبت به فصل ابتدایی سال، توسط کاهش هزینه تأمین انرژی الکتریکی جبران شد (اختلاف هر 2 مورد، در حدود 24 دلار به‌ازای هر تن آلومینیوم بود).

از این رو مهم‌ترین عامل افزایش هزینه‌های تولید روسال در فصل دوم سال جاری را باید به هزینه‌های تأمین سایر مواد اولیه به غیر از آلومینا نسبت داد. از مهم‌ترین مواد اولیه غیر از آلومینا، باید به آند و کاتدهای کربنی، کریولیت و آلومینیوم فلوراید اشاره کرد که در این بخش از هزینه‌های تولید جای می‌گیرند. افزایش هزینه‌های تأمین این دست از مواد نیز مشابه با روند صعودی آلومینا، در اثر افزایش تقاضا شاهد رشد قیمتی بوده است. از این رو، چنانچه از هزینه مواد اولیه در تولید آلومینیوم صرف نظر شود، در کل باید عنوان کرد که هزینه تولید آلومینیوم روسال به‌واسطه کاهش 4.7 درصدی هزینه انرژی، با کاهش همراه شده است.

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین