به گزارش می متالز، واحد تولیدی، صنعتی هپکوی اراک که پس از رکودی چند ساله در خرداد ماه سال گذشته با تغییر کادر مدیریتی از سوی سازمان خصوصی سازی به رونق نسبی رسیده بود، از ابتدای امسال با کند شدن فرآیند تولید مواجه و با اوج گرفتن مشکلات از خردادماه، نارضایتی کارگران مجدد به بیرون از محیط کارخانه کشیده شد.
هپکو به عنوان یکی از برندهای مطرح صنعت ماشین آلات راهداری و راهسازی دنیا و ایران در سال ۱۳۵۱، با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشینآلات راه سازی تاسیس شد و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکایی، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.
در سال ۱۳۵۷ و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرکت هپکو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت و ازسال ۱۳۶۳ طرح توسعه هپکو مطرح شد که پس از ۶ سال این طرح تحت لیسانس شرکتهای لیبهر آلمان و ولوی سوئد، تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و انواع غلتک وارد مراحل عملیاتی شد.
در سال ۱۳۶۹ سالن ساخت به وسعت ۶۰ هزار متر مورد بهره برداری قرار گرفت و پیشرفتهترین ماشین آلات تولیدی در بخشهای عملیات اولیه، جوشکاری سبک وسنگین، ماشین کاری سبک و سنگین و رنگ قطعات در فضای جدید، نصب و راه اندازی شد.
یکی از پیشرفتهترین سیستمهای نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش ازشرکت لیبهر به هپکو منتقل و راه اندازی شد و در سال ۱۳۷۴ با هدف گذاری برای توسعه محصول، بازار و منابع انسانی گام طراحی و تولید محصولات گریدر، بیل و غلتک آغاز شد.
در مرحله اول این طرح و از اوایل دهه ۷۰ و به منظور استفاده بهینه از ظرفیتهای بالقوه مهندسی و ظرفیتهای خالی تجهیزات تولیدی، مشارکت در ساخت و انجام پروژههای بزرگ کشور در زمینه نفت، گاز و انرژی در شرکت هپکو آغاز شد.
هپکو در سالهای گذشته نقش ارزندهای در تولید و نصب انواع تجهیزات منحصر به فرد در کشور داشته است و دریافت لوح طلایی از مرکز تحقیقات هستهای اروپا (Cern) به دلیل انجام به موقع و با کیفیت این پروژه در بین ۳۶ کشور گواهی بر این موضوع است.
واحد تولیدی؛ صنعتی هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به دنبال سیاستهای اصل ۴۴ با قیمتی بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و سرمایه گذار جدید فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.
مشکلات این واحد تولیدی یکسال بعد از خصوصی سازی و فروش ماشین آلات تولیدی آغاز شد، اما به دلیل مشکلات در واردات قطعات اولیه نمود چندانی نداشت تا اینکه از سال ۱۳۹۲ چالشهای این واحد تولید نمایان شد.
در سال ۱۳۹۶ به دلیل کمبود سرمایه در گردش و نبود سفارشات کافی و همچنین ناتوانی در واردات مواد اولیه شرکت نتوانست به شرایط گذشته برگردد و به همین دلیل اردیبهشت ماه سال ۹۷ این شرکت به سازمان خصوصی بازگردانده شد و در خرداد ماه همان سال نیز هیات مدیره جدید از سوی سازمان خصوصی معرفی و فعالیت خود را آغاز کرد.
اگرچه با تغییر کادر مدیریتی شرکت هپکو کارگران این واحد تولیدی حقوق خود را دریافت میکردند، اما تولید مستمر تداوم نیافت و خردادماه امسال هم با انتصاب مدیرعامل هپکو به مدیرعامی شرکت تراکتورسازی تبریز و جایگزین شدن مدیرعامل جدید، مشکلات شرکت بیشتر شد.
در هفتههای پیش «ابوالفضل روغنی گلپایگانی» به عنوان مدیرعامل جدید این واحد تولیدی معرفی شد و به گفته اعضای شورای کارگری هپکو وی برنامههای روشنی برای آینده این واحد تولیدی ارائه کرده، اما کارگران به دلیل نبود کار، نابسامانی حوزه سهامداری و حجم معوقات خود خواستار پیگیری مطالبات شدند.
روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه جاری حضور کارگران هپکو در مسیر ریلی شمال به جنوب، حرکت قطارهای مسافری و باری را ساعتها به تعویق انداخت و حالا قصه پرغصه هپکو نیازمند تدبیر و توجه مسوولان است.
رئیس شورای کارگری هپکو اراک نیز گفت: کارگران بیشتر از اینکه دغدغه حقوق و معوقات خود باشند نگران آینده نامعلوم شرکت هپکو هستند و اولین و مهمترین خواسته آنها ساماندهی حوزه سهامدار اصلی شرکت است که انتظار دارند این واحد تولیدی به دولت بازگشته و با ارائه سفارش ساخت به هپکو نسبت به رونق تولید نیز گام برداشته شود.
«ابوذر جعفری» افزود: با وجود اعمال تحریمها و جلوگیری از واردات انواع فلزات به کشور، ظرفیت ساخت ماشین آلات ۱۰۰ درصد ایرانی در هپکوی اراک وجود دارد.
وی بیان کرد: با حمایت دولت و یا واگذاری هپکو اراک به یک سهامدار دلسوز و با اهلیت و همچنین برخوردار از پشتوانه مالی میتوان این محصولات را در شرکت تولید کرد.
جعفری گفت: اگر چه مدیریت هپکو حقوق کارگران به هنگام پرداخت میکند و به گفته مدیران شرکت این حقوقها در نتیجه فروش محصولات تولید شده پیشین است، اما امروز تولید به معنای واقعی گذشته در این واحد استمرار ندارد و باید مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند.
رئیس شورای کارگری هپکو اراک بیان کرد: سال گذشته هفت دستگاه غلتک، ۱۰ دستگاه ترانسفورماتور، پنج دستگاه گریدر و ۲۰ دستگاه غلتک hf ۷۸ در این شرکت تولید و حقوق سه ماه گذشته مربوط به فروش همین دستگاههای تولیدی است.
جعفری بیان کرد: سال گذشته قرارداد تولید ۶۰ دستگاه گریدر با سازمان راهداری منعقد شد، اما تا کنون اجرایی نشده است.
رئیس شورای کارگری هپکو اراک اظهار داشت: اجتماع کارگران روی ریل رآهآهن صنفی بود، اما همه کارگران در باطن پشتیبان و حامی نظام اسلامی هستند و صبح امروز با صدور بیانیهای سوء استفاده و موج سواری رسانههای غربی را از این اعتراضات محکوم شد.
یکی از کارگران با سابقه هپکو اراک گفت: ایران در طول ۴۰ سال گذشته همواره مورد تهدید و تحریمهای دشمنان قرار داشته، اما تولید در تمامی واحدهای تولیدی جریان داشته بنابراین کاهش تولید و مشکلات هپکو تنها با تحریمها مرتبط نیست.
وی بیان کرد: مشکلات بیمه، مالیات و بانکی و برخی ضوابط قانونی دست و پاگیر قابل حل است و دولت میتواند با راهکارهایی، تحقق رونق تولید در این واحد صنعتی عینیت بخشد.
این کارگر با سابقه هپکو اراک بیان کرد: رونق تولید در این واحد تولیدی منوط به جلوگیری از واردات ماشین آلات راه سازی، بازگشت هپکو به سهامداری با اهلیت است و اقدامی غیر از این تنها حکم مسکن برای آلام این واحد تولیدی و کارگرانش است.
یکی دیگر از کارگران هپکو نیز گفت: امروز غول صنعتی خاورمیانه در حوزه ماشین آلات راه سازی کمر خم کرده و دولتمردان و دلسوزان باید ضمن درک شرایط بحرانی کارگران هپکو، برای نجات رونق تولید در این واحد صنعتی فکری اساسی کنند.
وی ادامه داد: تزریق تسهیلات برای پرداخت معوقات کارگران تمهیدی مقطعی است و تا زمانی که هپکو تولید نداشته باشد و حجم بدهکاری این واحد صنعتی به بانکهای کشور بیشتر و بیشتر میشود.
این کارگر هپکو افزود: کارگران جدای از دغدغههای شخصی و معیشتی خود نگران رکود و نابودی هپکو هستند و باید درک کرد که روزی این کارخانه بزرگترین تولید کننده ماشین آلات راهسازی و معدنی بوده و اکنون توان تولید حتی چند دستگاه هم ندارد.
وی بیان کرد: از همه مسئولان و کسانی که صدای هپکو را میشنوند میخواهیم که به نجات رونق تولید در هپکو کمک کنند و ما مطالبات صنفی داریم و خود را از موج سواری عدهای معاند در آن سوی مرزها مبرا میدانیم.
استاندار مرکزی گفت: مسئولان برای گرهگشایی و حل مشکلات کارخانه هپکو در کنار کارگران هستند.
سید «علی آقازاده» بیان کرد: بیشتر مطالبات و خواستههای کارگران هپکو به حق است؛ اما این خواستهها باید از مسیر قانونی پیگیری شود و این در حالی است که سهامدار عمده به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی ادامه داد: قرارداد ۴۰ دستگاه گریدر برای کارسازی در شرکت هپکوی اراک پیگیری شده و اجرایی شدن آن در دستور کار مسئولان استان قرار دارد.
استاندار مرکزی بیان کرد: حلقه مدیریت ارشد استان در پیگیری مطالبات کارگران شرکت هپکو از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی، اقتصاد، صنعت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید برای تحقق رونق تولید وارد کارزار شوند و صرفا تغییر مدیریتی در هپکو نمیتواند چاره ساز باشد.
استاندار مرکزی بیان کرد: هپکو به یک راه حل انقلابی نیاز دارد و سازمان خصوصی سازی باید تکلیف سهامدار این واحد تولیدی را روشن کند و در شرایط فعلی پیشنهادهایی از سوی کارگران و برخی مسئولان برای واگذاری هپکو به بنگاههای دارای اهلیت مطرح شده، اما در وهله نخست باید سازمان خصوصی سازی با توجه به وکالتنامهای که از سهامدار فعلی دارد، نسبت به انتخاب سهامدار با کفایت جدید اقدام کند.
آقازاده افزود: تاکنون نشستهای مختلفی در سطح ملی و استانی برای پیگیری حقوق به حق کارگران شرکت هپکو و ثبات رونق تولید و کار در این واحد صنفی برگزار شده و میطلبد که کارگران اجازه دهند مشکلات یک به یک رفع شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: تا زمانی که وعدههای قبلی محقق نشوند نمیتوان زمان مشخصی را برای رفع چالشهای پیش روی هپکو متصور بود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: پرداخت معوقات حقوق و مزایای کارگران هپکو با قوت دنبال میشود و پیگیری این مهم در اولویت قرار دارد.
«بهروز اکرمی» افزود: پنج میلیون ریال بهعنوان بن خرید زوط گذشته به تمامی کارکنان هپکو اراک پرداخت شد و پیگیری برای پرداخت ۲ ماه معوقات حقوق و مزایای امسال و سالهای گذشته این واحد تولیدی نیز در حال انجام است.
وی اظهار داشت: تعیین تکلیف سهامداری، انتخاب مدیرعامل و اعضای هیاتمدیره جدید و پرداخت معوقات حقوق و مزایا سه خواسته کارکنان هپکو اراک است که این موضوعات توسط مدیریت ارشد استان مرکزی از مسئولان ملی و شخص رئیس جمهوری پیگیری شده و در این راستا مدیرعامل جدید این واحد صنعتی معرفی شده و بهزودی اعضای هیات مدیره آن نیز مشخص میشود.
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: مدیریت ارشد این استان مکاتبات متعددی با وزاری مربوطه و شخص رئیس جمهوری در خصوص وضعیت واحد صنعتی هپکو داشته که این پیگیرها باعث شد تا رئیس جمهوری دستور حل مشکلات هپکو اراک را به وزاری کابینه ابلاغ کنند.
اکرمی بیان کرد: مسئولان استانی در چندین نشست شورای تامین و کارگروه رفع موانع تولیدی استانی با حضور مقامات ملی پیگیر مسایل و مشکلات هپکو اراک بودهاند و اتفاقات خوبی برای این واحد تولیدی درحال رقم خوردن است.
وی گفت: شرایط اقتصادی کشور بهدلیل اعمال تحریمهای ظالمانه دشمنان حساس است و بسیاری از صنایع در نقاط مختلف کشور از فشارهای اقتصادی متاثر شدهاند که هپکو اراک یکی از آنها است و تمامی اراده مسئولان استانی و ملی بر این قرار گرفته که از مسایل هپکو گرهگشایی شده و رونق تولید به این واحد مادرتخصصی بازگردد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: جمعی از کارگران هپکو در اعلام مطالبات صنفی خود هفته جاری اقدام به بستن ریل راهآهن سراسری شمال به جنوب کردند که این عمل غیرقانونی و برابر مقررات جرم است و با وجود درخواست و حضور مقام ارشد استان در بین کارگران معترض این افراد بر اقدام غیرقانونی خود اصرار کردند.
اکرمی افزود: مسدود شدن مسیر رآهآهن در روز دوشنبه هفته جاری موجب توقف ۱۲ ساعته بیش از ۱۶ قطار باری و مسافربری در ایستگاههای منتهی به اراک شد که نارضایتی مسافران را به همراه داشت و نیروی انتظامی مجبور به بازگشایی ریل شد.
شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴شروع به فعالیت کرد.
شرکت هپکو اراک در حال حاضر ۲۵ نوع ماشین آلات راه سازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید میکند که هشت نوع محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئد تولید میشود.
کارخانه هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.