تاریخ: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۵۸۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق؛

ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک به توسعه تجارت ایران و عراق کمک می‌کند

می متالز - دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: ۲۵ گروه کالایی تعریف شده گمرک ایران به عراق صادر می‌شود و به دنبال ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با عراق هستیم تا علاوه بر توسعه تجارت با این کشور بتوانیم محصولات خود را از این طریق به دیگر کشورها صادر کنیم.
ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک به توسعه تجارت ایران و عراق کمک می‌کند

به گزارش می متالز، سید حمید حسینی در همایش تجارت با عراق در افق ۲۰۲۰ در دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: هدف اصلی این همایش فراهم سازی اطلاعات مناسب برای تجارت با این کشور است؛ در تجارت با بسیاری از کشورها می‌توانید به سایت‌های بازار جهانی مراجعه کرده و اطلاعات کسب کنید اما متاسفانه اطلاعات مناسبی از تجارت کشور عراق در دسترس نیست.

وی یکی از مهم‌ترین نیازها برای ارتباط با بازارهای خارجی به ویژه عراق را داشتن اطلاعات کافی عنوان کرد و گفت: بدون شک افرادی که با علم و به صورت مستقیم با عراق تجارت می‌کنند، متفاوت با شرکت‌های وابسته به دلال‌های عراقی هستند.
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه نیاز تجارت، در دسترس بودن اطلاعات صحیح است تصریح کرد: تجارت با عراق به پی‌گیری فراوان احتیاج دارد؛ باید به طور مداوم بر عملکرد آن نظارت و پی‌گیری کرد.

وی ادامه داد: شرکت‌های بسیاری هنوز از ظرفیت‌های موجود در عراق استفاده نکرده‌اند، به طوری که کمتر شاهد فعالیت‌ شرکت‌های خدمت رسان یا شرکت‌های دانش‌بنیان در عراق هستیم؛ زیرا عمده صادرات ما به محصولات و کالاها اختصاص دارد.

حسینی گفت: امسال تمام رقبا تلاش می‌کنند تا با ایجاد دفاتر جدید بازرگانی در این کشور، جایگاه اول را در صادرات به عراق کسب کرده و ایران را از این جایگاه خارج کنند.

وی افزود: این درحالیست که برخی کالاها و محصولات ایرانی از جمله ایزوگام، خودرو و لبنیات جایگاه‌های بسیار مناسبی در بازار عراق کسب کرده‌اند و بازار عراق به این محصولات اختصاص دارد بنابراین تجارت با عراق نیاز به توجه و تلاش ویژه دارد و سفر برخی به عراق برای زیارت و استراحت خریداران عراقی را دلسرد خواهد کرد.

وی با بیان این که عراق اهمیت بسیاری برای صنعت قائل است اظهارداشت: اکنون این کشور به سمت صنعتی شدن و ایجاد اشتغال حرکت می کند بنابراین ایجاد شهرک های صنعتی مشترک می تواند در توسعه تجارت ایران و عراق نقش مهمی داشته باشد.

به گفته وی، عراق از معدود کشورهایی است که از  ۲۵ گروه کالایی تعریف شده در گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات انجام می دهد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: با توجه به این که عمده صادرات عراق مربوط به نفت است، اغلب کانتینرهای آنها خالی به مبداء باز می‌گردند در حالی که می‌توانیم بخش زیادی از نیازهای کشور را با همین خطوط حمل و نقل به ایران برسانیم و انجام این فرایند تاثیر چشمگیری بر تعاملات اقتصادی ایران و عراق خواهد داشت.

عناوین برگزیده