به گزارش می متالز، گرچه عمده تولید به خانواده پراید و تیبا اختصاص دارد اما به هر حال از نظر مقدار تولید، شاهد بهبود محسوس عملیات این خودروساز هستیم.
میزان تولید خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور فاصله معناداری نسبت به دوران اوج خود دارد و در شرایط تحریم نمیتوان انتظار بهتری از این خودروسازان داشت. صنعتی که سالیان سال با حمایت همهجانبه سر پا مانده است با تلنگری کوچک نیز به این وضعیت میرسید چه برسد به شرایط سخت تحریمی اقتصاد کشور. آمار تولید دو شرکت در نمودارهای زیر آورده شده و خود گویای همه چیز است. سایپا به همت تولید خودروهایی مانند پراید و همچنین تیبا که معمولا با حاشیه زیان نیز همراه هستند تولید خود را رشد داده است. جالب توجه است که وعده حذف پراید از سبد تولیدی سایپا داده شده و این در حالی است که از حدود 34 هزار دستگاه خودرو تولیدی این شرکت در شهریور، بیش از 17 هزار دستگاه به پراید اختصاص داشته است.
اما احتمالا این موضوع برای شرکت جای نگرانی نیز ندارد چون سایپا در شهریور حدود 28 هزار دستگاه پراید به فروش رسانده است (10 هزار دستگاه بیشتر از تولید شهریور). به صورت کلی سایپا بر اساس وعدههایی که در هفتههای اخیر داده بود به نظر میرسد در تلاش است که خودروهای معوق خریداران را تحویل دهد. نرخ فروش در شهریور رشد خوبی را نشان میدهد که شاید بتوان امیدوار بود از محل عملیات این شرکت حداقل زیان شرکت با شتاب پیشین رشد نکند. به این ترتیب در ادامه عملکرد فروش خوب ماه قبل در شهریور نیز به حدود 1800 میلیارد تومان فروش معادل 30 درصد کل فروش نیمه نخست دست یافته است. با همه اینها باید گفت اگر پراید را در شرایط کنونی از سایپا بگیریم چیزی از این شرکت باقی نمیماند و با این وضعیت باید گفت «پراید حذفشدنی نیست».
ایرانخودرو اما همچنان وضعیت مناسبی ندارد. گروه پژو نقش پراید سایپا را برای ایرانخودرو بازی میکند. برخی تداوم ضعف شدید تولید را به تعطیلات تابستانی این خودروساز متصل میکنند. تحریم راه چارهای جز تولید پژو برای ایرانخودرو نگذاشته است. در شرایطی که پای مدیران پیشین خودروسازان به دادگاه و قوه قضاییه باز شده است حال صنعت خودرو نیز تحت تاثیر تحریمها چندان مناسب نیست.
رشد سهام خودرویی نیز به هیچعنوان به وضعیت عملیاتی نمیتوان نسبت داد و بر این اساس تحلیلگران ریسک تشکیل حباب مشابه زمستان 94 را برای خودروسازان مطرح میکنند. در چنین شرایطی این امید وجود دارد که حداقل خودروسازان در محصولات تخصصی خودشان یعنی پراید و پژو بتوانند انتظارات را برآورده کنند. البته وعدههایی از احتمال رونمایی از محصولات جدید مطرح میشود که باید منتظر ماههای آینده بود.