به گزارش می متالز، رضا رحمانی عصر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تا به امروز چندین مرحله ریل تحویل دولت شده و شاید این سوال مطرح شود که شاید این نوع ریل نیز همانند ریلهای قبلی است اظهار داشت: ریلهایی که امروز برای پروژه راه آهن بستان آباد - تبریز بارگیری و ارسال شد ریلهای پرسرعت بوده که تولید انبوه آن آغاز شد.
وی افزود: مساله توسعه تولید محصولاتی همچون ریل ملی همچنان ادامه دارد و قطعا در سالهای آینده نیز محصولات جدیدی از این نوع محصول تولید میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کمبود سنگ آهن در کشور و جلوگیری از خام فروشی، تصریح کرد: گزارشی که در ماههای اخیر در مورد خام فروشی سنگ آهن منتشر شد گزارش دقیقی نبود و شاید با اهل فن مشورتی صورت نگرفته بود و قطعا میشد گزارشی واقعی ارائه میکردند چرا که شان مردم ایجاب میکند مطالب به شکلی صحیح منتقل شود.
وی عنوان کرد: حدود دو سال قبل 22 میلیون تن سنگ آهن صادر میشد، در سال 1397 این عدد به زیر 8 میلیون تن رسید که نشان دهنده جهتگیری کشور در جلوگیری از خام فروشی و توجه به صنایع داخلی است، البته در شرایط فعلی نمیتوان صادرات سنگ آهن را به صفر رساند چرا که بخشی از واحدهای تولیدی در صنعت فولاد قراردادهای توسعهای داشته و نیازمند تجهیزات جدید هستند و الزاما باید ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.
رحمانی خاطرنشان کرد: سیاستهای کلی دولت و کشور جلوگیری از خام فروشی در همه عرصهها بوده و از سوی دیگر یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی طرح ایجاد توازن در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا مقاطع و محصولات است و در این دوره میزان کمی به تولید اضافه شده اما مهم متوازن شدن این زنجیره است.
وی اظهار داشت: در گذشته گلوگاههایی وجود داشت که سبب افزایش خام فروشی میشود اما در دو سال اخیر به این مهم توجه جدی شد و در پروژههای اقتصاد مقاومتی پیگیری میشود و در سالهای آینده با این روند شاهد ایجاد زنجیره متوازن در حوزه فولاد خواهیم بود.
وزیر صمت، صنعت فولاد را صنعتی بومی دانست و گفت: در سال گذشته کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه را پشت سرنهاده و به رتبه دهم جهان در تولید فولاد خام رسیدیم که نشان دهنده جهت گیری صحیح و پرشتاب کشور بوده و نوید این مساله را خواهیم داد که در صنعت فولاد در مواردی خاص همچون تولید الکترود نیز در کشور تولید میشود و به خودکفایی خواهیم رسید.