تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۵۹۱۴۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مشکل فیلتر برای ایران خودرو دیزل

می متالز - مدیر عامل ایران خودرو دیزل درباره نامه نگاری با جهانگیری برای درخواست لغو الزام استفاده از فیلترهای جذب دوده در کامیون‌ها گفت: استفاده از فیلتر جذب دوده در کامیون‌ها، بدون تامین سوخت با کیفیت و استاندارد، بی فایده و باعث هدرروی ارز کشور می‌شود.
مشکل فیلتر برای ایران خودرو دیزل

به گزارش می متالز، مهدی یونسیان با اشاره به ارسال نامه از سوی این شرکت به رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر صدور مجوز محدود درخصوص معافیت تعدادی از کامیون‌های «واگن هود» تولیدی در این شرکت از استفاده از فیلتر‌های جذب دوده، به دلیل استاندارد نبودن سوخت گازوئیل افزود: این فیلتر‌ها به قیمت ۵ هزار دلار و با واسطه خریداری می‌شوند و با احتساب هزینه‌های دیگر، برای هر کامیون ۹۰ میلیون تومان هزینه ایجاد می‌کند که باعث افزایش قیمت تمام شده این خودرو‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان کیفیت و استاندارد گازوئیل مورد نیاز برای کاربردی شدن فیلتر جذب دوده باید دارای PPM کمتر از ۵۰ باشد، افزود: با بررسی و نمونه برداری از سوخت ۱۷ جایگاه در سراسر کشور، میزان PPM آنها از ۴۶ تا ۶ هزار بود.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: به علت غیر استاندارد بودن سوخت، فیلتر جذب دوده در زمان کم از کار می‌افتد و به‌طور خودکار هزینه ارزی آن دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه ارسال نامه به جهانگیری به علت دغدغه ما برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی است گفت: این پیشنهاد و نامه، یک نظر کارشناسی و دقیق است و دستگاه‌های متولی از جمله سازمان محیط‌زیست می‌توانند آن را بپذیرند یا نپذیرند.

یونسیان افزود: ما ملزم به استفاده از فیلتر جذب دوده هستیم، زیرا در صورت حذف آن شماره‌گذاری خودرو‌ها از سوی راهنمایی و رانندگی انجام نمی‌شود.

وی افزود: اگر زیرساخت‌های لازم برای استفاده از سوخت استاندارد مورد نیاز بر اساس نظر سازمان استاندارد و محیط زیست فراهم باشد، به‌طور قطع درخواست حذف فیلتر جذب دوده منتفی خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه اسناد و مدارک، کارآیی نداشتن فیلتر جذب دوده به علت نداشتن سوخت استاندارد را ثابت می‌کند، افزود: اگر سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست این مدارک را مطالبه کنند، در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

عناوین برگزیده