به گزارش می متالز، عادل پیر محمدی با اشاره به اینکه صنعت خودرو از صنایع پویایی شناخته میشود، گفت: تصور آمریکا این بود که صنعت خودرو ایران بعد از تحریمها از پا در میآید اما اینگونه نشد، بعد از بد عهدی و خروج پژو از ایران با همکاری سازندهها شروع به ساخت قطعات داخلی پژو ۳۰۱ کردیم.
وی ادامه داد: با شرکت پژو حدود ۴۵ درصد ساخت خودرو ۳۰۱ را آغاز کرده بودیم که بعد از بد عهدی،۵۰ درصد از قطعات اصلی برای ساخت خودرو ۳۰۱ که شامل قطعات سیتم کنترل خودرو، سیستم الکترونیک، قطعات شاسی، ترمز، فرمان برقی و... را در اختیار نداشتیم. بلافاصله با سازندهها صحبت کردیم و طراحی ۵۰ درصد قطعات شروع شد.
این مقام مسئول افزود: درصد خودکفایی خودرو ۳۰۱ با ساخت داخلی بیش از ۶۵ درصد است و در طراحی ۵۰ درصد قطعات تولید داخلی است مالکیت معنوی آن برای شرکت ایران خودرو است. ۲ هزار تن قالب توسط ۱۵ قالب ساز در حال تولید است و قطعات اصلی در حال طراحی است و امیدواریم تا پایان سال نمونههای اولیه خودرو ۳۰۱ را تولید کنیم.
پیر محمدی با بیان اینکه خط تولید آماده و توان تولید ساعتی ۱۶ خودرو را داریم، گفت: آزمایش خودرو ۳۰۱ با قطعات پژو قبلا صورت گرفته بود اما به دلیل اینکه هدف ساخت و طراحی خودرو است و به دنبال خودکفایی ساخت خودرو داخلی هستیم. براساس برنامه بعد از آزمایشهای نهایی با قطعات داخلی، شهریور سال آینده خودرو ۳۰۱ به تولید انبوه میرسد.
وی گفت: در صورتی که سایر صنایع از جمله فولاد، پتروشیمی و سایر صنایع همکاری کنند به خودکفایی بیش از ۸۵ درصد خواهیم رسید.۳۰۰ قطعه ساز داخلی در ساخت این خودرو کمک میکند و علاوه ساخت قطعه برخی قطعه سازان کار طراحی هم انجام میدهند. برخی در ساخت و تعدادی هم در طراحی کمک میکنند. ۸۰ درصد قطعات موتور ۳۰۱ ساخت داخل است و برای این خودرو دو نوع موتور در نظر گرفته ایم و باید سال جاری مراحل آزمایش را بگذرانیم.
پیر محمدی با اشاره به اینکه در بورد الکترونیک مشکل داریم، گفت: ضعف در الکترونیک است که این صنایع کمک کنند تا در این زمینه هم به خودکفایی برسیم بطور مثال در فرمان برقی بیش از ۶۵ درصد به خودکفایی رسیدیم. قیمت خودرو برگرفته از عوامل نهادههای تولید است اما سعی میکنیم کمتر از قیمتی باشد که شرکت پژو عرضه میکند.در آینده خودرویی کاملا طراحی شده ایرانی بدون شرکای خارجی رونمایی میشود و سال جاری خودرو دنا اتوماتیک نیز به بهره برداری میرسد.