به گزارش می متالز، حال پرسشی که مطرح میشود اینکه چرا کشورهای دنیا برای توسعه صادرات خود اهمیت زیادی قائل هستند؟
مهمترین علل توجه به صادرات به اختصار عبارتند از: افزایش درآمدهای ارزی، ایجاد فرصتهای شغلی جدید، تقویت بنیه اقتصادی، دستیابی به بازارهای جدید و کاهش هزینه تولید (به سبب تولید به مقیاس اقتصادی و بهرهگیری از ظرفیت بلااستفاده و کسب اعتبار و پرستیژ بینالمللی).
برای نشان دادن اهمیت صادرات در اقتصاد جهانی کافی است به این نکته اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۳۰درصد تولید ناخالص دنیا (84.8 تریلیون دلار) را صادرات کالا (19.5 تریلیون دلار) و خدمات تجاری (5.8 تریلیون دلار) تشکیل داده است.
در شرایط فعلی که صادرات نفت ایران، به سبب اعمال تحریمهای اقتصادی آمریکا و متحدان آن کاهش یافته و به تبع آن درآمدهای ارزی تقلیل پیدا کرده، ضرورت تدوین استراتژی بلندمدت صادرات غیرنفتی کشور بیش از هر زمان دیگری احساس میشود و مصلحت کشور ایجاب میکند که تدوین این استراتژی با در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی کشور در دوران تحریم در دستور کار سازمانهای ذیربط قرار گیرد.
براساس آمار بازرگانی خارجی کشور در سال ۱۳۹۷ سهم ۱۴کشور همسایه در جذب کالاهای صادراتی کشور بیش از ۵۰ درصد بوده است، بنابراین برطرف کردن موانع و مشکلات تجارت و ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای همسایه، در راس همه فعالیتهایی قرار میگیرد که باید برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام شود.
کشورهایی که با کاهش درآمدهای ارزی مواجه میشوند یا دسترسی به ارزهای جهانروا (REFERENCE CURRENCY) برای آنها به هر دلیلی مشکل میشود، از تجارت متقابل به مقیاس وسیعی استفاده میکنند.
تجارت متقابل اشکال متعددی را شامل میشود که عبارتند از: معاملات تهاتری، بای بک، معاملات جبرانی، معاملات OFFSET، خرید متقابل COUNTER PURCHASE.
در این میان، ضروری است که دستورالعمل انجام تجارت متقابل توسط کارشناسان خبره اقتصادی تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارائه شود.
شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر متناسب با شرایط خاص اقتصادی کشور تغییراتی را در برنامههای نمایشگاهی خود انجام داده است که از آن جمله میتوان به اولویت قائل شدن برای شرکتها و موسساتی که از توان صادراتی بالایی برخوردارند، توجه خاص به استارت آپها و در نظر گرفتن امتیازاتی برای آنان، تهیه طرح ایجاد نمایشگاه دائمی کالاهای صادراتی ایران که بازدید از آن اختصاص به هیاتهای اقتصادی و بازرگانی خارجی خواهد داشت، اشاره کرد.
همچنین اولویت قائل شدن برای نمایشگاههای ارائه دهنده کالاهای غیرسنتی (به ویژه کالاهایی که در ساخت آنها از فناوریهای پیشرفته استفاده شده است)، اولویت دادن به برپایی نمایشگاههای اختصاصی برون مرزی به ویژه در کشورهایی که نیاز به کالاهای عرضه شده در این نمایشگاهها دارند، از دیگر برنامههایی است که از سوی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمده است.