به گزارش می متالز، حال آنکه کشورهای دیگر عموما عدد ثابتی دریافت میکنند و سعی میکنند پروازهای عبوری را به سمت خودشان جذب کنند.
سیاوش امیرمکری بیان کرد: آنچه که مصوبه هیات وزیران در فرمول محاسبه عوارض عبوری از فضای کشورمان است، مسافت طی شده و وزن هواپیما است که در عددی به دلار ضرب میشود.
بنابراین هر چه مسافتی که هواپیما طی میکند طولانیتر باشد، یا هواپیما پهنپیکرتر باشد، در این فرمول که قرار گیرد هزینه آن محاسبه میشود.
البته در اصلاحیه آییننامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول برخی درآمدهای دولت این فرمول یا روش محاسبه را به گونهای تنظیم میکنیم تا جذابیت عبور از فضای کشور را افزایش دهیم.
وی اظهار کرد: در سالهای قبل طی یک مرحله اعلام کردهایم که برای پروازهای بالای ۱۵۰ تن تخفیفاتی را قائل میشویم که این به جذب پروازهای فضای کشور کمک کرد؛ اما در شرایط فعلی باید تلاش کنیم که فرمولی مدنظر قرار دهیم که پروازهای عبوری بیشتری را جذب کنیم.