تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۶۰۱۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

امکان فعالیت در ۹۵درصد محدوده‌های معدنی کرمان میسر نیست

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه واگذاری معادن و پهنه‌های معدنی باید از طریق استعلام از دستگاه‌های متولی چون محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی انجام شود گفت: اکنون به علت مخالفت این دستگاه‌ها امکان فعالیت معدنی در بیش از ۹۵ درصد محدوده‌های معدنی استان میسر نیست.
امکان فعالیت در ۹۵درصد محدوده‌های معدنی کرمان میسر نیست

به گزارش می متالز، مهدی حسینی‌نژاد روز چهارشنبه، با اشاره به پنجمین نشست شورای معادن استان و تاکید استاندار کرمان برای فعال نمودن معادن و پهنه های معدنی گفت: بسیاری از محدوده های معدنی که اینک در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، باید از طریق مزایده و استعلامات از دستگاه های متولی واگذار شود.

وی با بیان این مطلب که  بیش از ۴۰۰ محدوده معدنی آماده واگذاری از طریق مزایده است، تاکید استاندار کرمان برای تعیین تکلیف این محدوده‌ها توسط دستگاه های متولی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی بوده است.

دبیر شورای معادن استان کرمان گفت: دستگاه های استعلام شونده باید به استناد ماده ۲۴ قانون معادن ظرف مدت سه ماه (تصویب این قانون از سال ۹۰ اتفاق افتاد) محدوده های مربوط به خودشان را مشخص می کردند که این امر تاکنون عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: بنا به تاکید استاندار کرمان فعالیت‌های معدنی در قالب پهنه‌های اکتشافی و بزرگ انجام شود که سیاست کلان کشور برای جایگزینی معادن به جای نفت را در استان معدنی کرمان، به سرعت اجرا کنیم.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه بحث اکتشافات معدنی از طریق محدوده‌های اکتشافی بزرگ  یکی از سیاست‌های استان کرمان بود که در سال ۹۳ آغاز و پس از آن ملی شد گفت: در این راستا بیش از ۴۷ هزار کیلومتر از مساحت استان در قالب ۲۵ پهنه معدنی تعریف و فعالیت اکتشافی از این زمان آغاز شد.

وی افزود: خوشبختانه بانک اطلاعاتی بسیار غنی از اکتشافات معدنی استان کرمان بر اساس این سیاست ایجاد شده و در جهت تکمیل آن گام برداشتیم و شرکت های بزرگ معدنی استان از جمله مس، گل‌گهر، میدکو و کوثر در این زمینه به ما کمک کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: بر اساس آخرین نتایج، ۲۵۰ کیلومتر برای اکتشافات تکمیلی هر محدوده معدنی در اختیار این شرکت ها قرار گرفت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان مابقی پهنه ها را به افراد توانمند برای اکتشافات معدنی واگذار می کند.

 

شورای معادن ظرفیتی برای توسعه معادن کرمان است

وی با بیان اینکه شورای معادن زیرساختی مناسب و ظرفیتی مطلوب برای توسعه استان کرمان است گفت: بسیاری از مسیرهای رشد و توسعه معادن و صنایع معدنی از طریق این شورا می تواند اتفاق بیفتد و در این زمینه توانستیم طی سال گذشته بخشی از گردش حساب شرکت‌های بزرگ را بر اساس ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه به استان بیاوریم.

حسینی‌نژاد ادامه داد: همچنین بخشی قابل توجه از حقوق دولتی را به استناد قانون از طریق شورای معادن به استان کرمان آوردیم و در زیرساخت‌های معدنی هزینه کردیم که نشان می‌دهد ظرفیت خوبی در این زمینه رقم خورده است.

وی از استاندار کرمان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه های عضو که در قالب شورای معادن استان کرمان، برای توسعه ما را همراهی می کنند، قدردانی کرد.

عناوین برگزیده