به گزارش می متالز، ایران خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین خودروسازان ایران، در حال مذاکره با نیسان موتور در زمینه ماشین های با درآمد پایین در کشور است.
این همکاری نه تنها به تقویت بخش خودرو داخلی کمک خواهد کرد بلکه سبب تقویت بخش فولاد ایران به ویژه مقاطع تخت هم خواهد شد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، انتظار می رود این قرارداد در ماه مارس ۲۰۱۸ به امضا برسد.
این توافقنامه، تولید خودروهای داتسون با قیمت مناسب را در ایران به ارمغان می آورد و ایران خودرو نیز اجازه خروج برخی مدل های قدیمی خود را صادر کرده و آنها را از رده خارج می کند.
گفته می شود، نیسان به دنبال برنامه ریزی برای عرضه چند هزار خودرو در سال است و در نتیجه این قرارداد جدید می تواند سبب توسعه و گسترش بازار خودرویی این تولیدکننده در ایران باشد.
بخش خودرو در ایران بزرگترین بخش غیرنفتی کشور است که تولید ناخالص داخلی آن ۱۰ درصد است.
ایران قصد دارد با شرکت های ژاپنی در زمینه بروزآوری تکنولوژی و فناوری ها همکاری نماید و پیش از این سعی داشت با هوندا، تویوتا و میتسوبیشی همکاری نماید.
با این اقدام، صنعت فولاد داخلی ایران هم از توسعه بخش خودرویی بی بهره نخواهد ماند زیرا بخشی از مواد اولیه برای تولید خودرو داتسون به صورت محلی عرضه و تامین خواهد شد.
انتظار می رود شرکت فولاد مبارکه که بزرگترین تولیدکننده مقاطع تخت کشور است، از این قرارداد بیشترین سود را ببرد.
به طور ویژه فولاد مبارکه در ۴ ماهه اول سال ۹۶ بالغ بر ۶۴ درصد صادرات خود را کاهش داده و بر تامین نیاز داخلی تمرکز کرده است.
مصرف داخلی مقاطع تخت در ایران در مدت مشابه ۴ ماهه ۴.۳ میلیون تن بود که حدود ۲۴ درصد بیشتر از ۴ ماهه اول سال ۹۵ بوده است و تولید نیز ۱۴ درصد رشد داشته و به ۳.۷ میلیون تن رسیده است.