تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۴۹۷
کد خبر: ۶۰۳۳۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد

تنها معدن بزرگ منیزیت آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون تن ذخیره

می متالز - تنها معدن بزرگ منیزیت آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون تن ذخیره در منطقه بورالان ماکو قرار دارد.
تنها معدن بزرگ منیزیت آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون تن ذخیره

به گزارش می متالز، منطقه بورالان، منطقه‌ای وسیع در شمال غرب شهرستان ماکو است که با عنوان کانون شن‌های روان در استان آذربایجان غربی شناخته می‌شود.

اما در گوشه‌ای از این دشت ۶۵ هزار هکتاری، معادنی وجود دارد که نه تنها در استان بلکه در کشور کم نظیر بوده و جزء معادن مهم و استراتژیک به حساب می‌آید؛ که معدن منیزیت یکی از این معادن است.

 آرش یوسف زاده مدیر صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در حال حاضر در منطقه آزاد ماکو ۴ محدوده معدنی منیزیت وجود دارد که دو تا از این محدوده در حال بهره برداری بوده و پروانه بهره برداری برای آن‌ها صادر شده است.

او افزود: ذخایر این دو محدوده بیش از سه میلیون تن با عیار متوسط ۷۸ درصد منیزیت است که عیار متوسط اکسید منیزیم ۳۸ درصد برای این دو تا محدوده وجود دارد.

یوسف زاده اظهار کرد: این محدوده در استان آذربایجان غربی نادر هست، یعنی در استان تنها محدوده معدنی منیزیوم همین محدوده در شمال غربی استان هست و در داخل کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هست در کنار آن ها، یکی از معادن منیزیوم با ارزش کشور محسوب می‌شود.

فتحعلی زاده مالک معدن منیزیت ماکو هم گفت: این معدنی که ما آغاز کردیم با خلوص ۷۸ درصد و بالای آن، اولین گواهی کشف بود که در این ماده معدنی در استان آذربایجانغربی کشف کردیم.

او ادامه داد: خاک سفیدی که در این معدن وجود دارد برای ساخت دارو‌های انسانی و حیوانی کاربرد اساسی دارد، ولی متاسفانه از چین و ترکیه و خارج از کشور راحت وارد می‌شود، غافل از این که مسئولان بیایند و در فرآوری این بخش دست به دست من یا دیگران بدهند که اگر فرآوری شود هیچ نیازی به واردات از چین و سایر کشور‌ها نداریم.

با توجه به اهمیت بسیار بالای این ماده معدنی و توجه خاص به آن به دلیل سبک بودن، استحکام و قابلیت ترکیب بالا واز آن مهمتر وجود حجم بسیار بالای ماده معدنی منیزیت در منطقه بورالان ماکو حمایت دولت از بخش خصوصی برای ایجاد واحد‌های فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالا و جلوگیری از صادرات خام این ماده معدنی بسیار ضروری بنظر می‌رسد.

گسترش روز افزون تولید خودرو‌های سبک، صنایع پیشرفته دفاعی، نظامی و هوا فضا موجب شده تا تقاضای جهانی برای منیزیم روز به روز افزایش یابد و این ماده معدنی تبدیل به یک ماده استراتژیک شود.

صنایع آلومینیوم، آهن و فولاد، صنایع نسوز، انرژی هسته ای، الکترونیک، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و پزشکی و داروی سازی از جمله موارد مهم ومورد استفاده این ماده مهم معدنی به شمار می‌رود.

عناوین برگزیده