به گزارش می متالز، با وجود ضعیف بودن بازار خودرو و همچنین سایر فلزات پایه، سرب به خوبی توانسته بازار خود را حفظ کند. این موضوع بیشتر به دلیل وقفه عرضه در Port Pirie بوده است. این واحد ذوب که در سال ۲۰۱۸ مقدار ۱۶۰ هزار تن سرب تولید کرد، تا اوایل ماه نوامبر غیر فعال خواهد بود که ممکن است باعث کاهش ۳۶ هزار تنی، علاوه بر کاهش ۳۰ هزار تنی در ماه ژوئن و جولای شود.
موجودی جهانی سرب، حاکی از آن است که حتی پس از اینکه ۵۷ هزار و ۳۲۵ تن سرب به انبارهای بورس فلزات لندن تحویل داده شد، بازار با کمبود عرضه زیادی مواجه است. در حال حاضر، مجموع موجودی انبارهای لندن و شانگهای نسبت در پایان سال ۲۰۱۸، کاهش ۲۰ درصدی دارد.
با این کمبود دسترسی فیزیکی به سرب، قیمتها موقعیت خوبی برای جهش دارند. طبق پیشبینی Fastmarkets MB، میانگین سالانه قیمت نقدی سرب در سال ۲۰۲۰ به ۲ هزار و ۱۳۱ دلار بر تن خواهد رسید که در مقایسه با قیمت مورد انتظار سال ۲۰۱۹ یعنی یک هزار و ۹۸۸ دلار بر تن، افزایش خواهد داشت.
اما برخلاف اثر افزایشی وقفه در واحدهای ذوب، نگرانی درباره افزایش عرضه معدنی، عاملی برای کاهش قیمتها خواهد بود. همچنین تقاضای ضعیف نیز، به ویژه در صنعت خودروسازی، عامل دیگری است که بر قیمت سرب فشار وارد خواهد کرد. با وجود تسهیلات مالی و اقدامات اخیر مقامات چینی برای لغو محدودیتها، فروش جهانی خودروهای سبک در ۸ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵.۹ درصد کاهش داشت. همچنین با معرفی قوانین جدید برای حذف موتورهای احتراق داخلی و جایگزینی باتریهایی با ترکیب شیمیایی مناسبتر برای محیط زیست، فشار بیشتری بر باتریهای سرب - اسیدی وارد شده است.
گرچه این مورد یک عامل بلند مدت است، اما همچنان معضلی اساسی است که به احتمال زیاد تاثیر منفی بر جذابیت سرمایهگذاری خواهد داشت و میتواند قیمت نقدی سرب در بورس لندن را در میانمدت و بلندمدت کاهش دهد.