تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۶۱۴۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دولت مجوز داد، بخش خصوصی مامور شد

ساخت کارخانه ۲ میلیون تنی فولاد در چابهار

می متالز - بزرگان بخش خصوصی و اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران با حضور در نمایشگاه و همایش فولاد جابهار اعلام کردند که با مجوز دولت، ساخت کارخانه دو میلیون تنی فولاد چابهار را در قالب کنسرسیونی آغار خواهند کرد. قرار است فعالان بخش خصوصی از طریق معادن کوچک و متوسطی که در اختیار دارند مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه را تامین کنند. پیش بینی می شود این کارخانه یکی از اقتصادی ترین پروژه های فولادی کشور باشد چرا که با تفکر بخش خصوصی ساخته می شود.
ساخت کارخانه ۲ میلیون تنی فولاد در چابهار

به گزارش می متالز، همایش و نمایشگاه فولاد صبح روز پنجشنبه با حضور فعالان بخش خصوصی در سالن همایش های منطقه آزاد چابهار برگزار شد. رونمایی از کنسرسیوم ۱۰ میلیون تنی فولاد از مهمترین برنامه های این گردهمایی بود.

 

موافقت دولت برای ایجاد کارخانه ۲ میلیون تنی فولاد توسط بخش خصوصی

محمدرضا بهرامن در همایش و نمایشگاه فولاد چابهار با بیان اینکه جبهه امروز ما به جریان انداختن یک اقتصاد خوب برای ایران است، اظهار کرد: امروز همه از پتانسیل‌ها می‌گویند. پیگیری زیرساخت‌ها وظیفه‌ای است که ما باید آن را پیگیری و از آن استفاده کنیم.
او افزود: استفاده از سرمایه گذاری‌های خارجی، پتانسیل تولید داخلی از جمله وظایفی است که ما در این بخش داریم و ما در خانه معدن نگاه خاصی به استان سیستان و بلوچستان داریم.
بهرامن ادامه داد: دکتر سرقینی موافقت اولیه‌ وزارت صنایع و معادن را برای تولید دو میلیون تن فولاد توسط بخش خصوصی در چابهار گرفته است. امیدواریم بتوانیم این را با همراهی و همکاری مسوولان این بخش پیگیری کنیم.
او افزود: مساله خام فروشی که نگرانی تمام مسوولان است با تکمیل این زنجیره مرتفع می‌شود. در این صورت ما به بازارهای مصرف نزدیک می‌شویم.
رئیس خانه معدن ایران مطرح کرد: قطعا می‌توانیم با راه‌اندازی این پتانسیل‌ها به یک اقتصاد مطلوب در این منطقه دست یابیم. بایستی یاد بگیریم که سایر مواد معدنی و مشتقات نفتی می‌تواند تکمیل کننده اقتصاد ما باشد.
او با بیان اینکه یکی از مهمترین فاکتورهایی که در این استان نیاز داریم بحث اشتغال است که بدون تولید نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند، افزود: باید بتوانیم اشتغال را به سرانجام و در نهایت نیازهای سیستان و بلوچستان را مرتفع کنیم.
بهرامن گفت: بخش خصوصی کشور معتقد است که باید در چابهار حضور داشته باشد و ما هم به عنوان سرباز نظام حضور پیدا می‌کنیم تا ظرفیت ۲ میلیون تنی فولاد را ایجاد کنیم.

 

توجه به ترانزیت چابهار سبب توسعه سیستان و بلوچستان می شود

موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در همایش و نمایشگاه فولاد چابهار اظهار کرد: مراحل گاز رسانی در چابهار هنوز تمام نشده و تا پایان سال 99 گاز رسانی به چابهار صورت میگیرد.
او با بیان اینکه ساخت بزرگراه برای چابهار در دستور کار است، اظهار کرد: مرز رسمی ریمدان از توابع بخش دشتیاری چابهار فرصتی ارزشمند برای صادرات کالا و ایجاد اشتغال است که می تواند فرصت های جدیدی پیش روی سرمایه گذاران قرار دهد.
موهبتی افزود: سعی داریم با توسعه زیرساخت‌های ریلی و بهبود خدمات، ترانزیت ریلی را در چابهار افزایش دهیم. ایران کشور اصلی در جاده ابریشم است و ما باید از این موقعیت استفاده کنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه اهتمام دولت و بخش خصوصی در تحقق اهداف توسعه ای سیستان و بلوچستان بسیار موثر خواهد بود، مطرح کرد: مطمئن باشید با سرمایه گذاری در چابهار هم بخش خصوصی سود می برد هم طعم توسعه و اشتغال در این منطقه را تمام مردم این سرزمین می چشند.

 

چالش ها و راهکارهای عبور از چالش ها در صنعت فولاد را بشناسیم

عزیزاله عصاری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در همایش و نمایشگاه فولاد چابهار چالش ها و راهکارهای صنعت فولاد را بررسی کرد.

 

11 چالش صنعت فولاد در ایران
  1. اولین چالش صنعت فولاد عدم توسعه زیرساخت است. هزینه حمل و نقل افزایش یافته و باعث کاهش رقابت پذیری شده است. هزینه حمل سنگ آهن از واله برزیل تا چین به ازای هر تن 8 دلار است اما در ایران 28 دلار!
  2. کمبود مواد اولیه که باعث شده فولادسازان به سمت معادن کوچک بروند
  3. تکنولوژی قدیمی و غیررقابتی است که بر یارانه انرژی، آب و مواد اولیه ارزان بنا گذاشته شده است
  4. مقیاس غیر بهینه
  5. مکان یابی غیر بهینه نسبت به منابع آبی، خطوط حمل و نقل و معادن سبب شده هزینه های سربار افزایش یابد
  6. سیاست قیمت گذاری محصولات
  7. نرخ بالای مالیات بر درآمد
  8. کاهش اعتبارات عمرانی دولت
  9. تحریم های یکجانبه خارجی
  10. ممانعت از صادرات و دستور العمل های تعرفه ای
  11. فروش غیرنقدی محصولات، که باعث کاهش نقدینگی شده است
راهبردهای کاهش تدریجی چالش ها
  1.  توجه ویژه به زیرساخت ها
  2. سرمایه گذاری در اکتشاف و تامین کافی مواد اولیه
  3. منطقی سازی تدریجی قیمت ها
  4. ادغام و یا تعطیلی تدریجی واحدهای غیربهینه
  5. موقعیت یابی مناسب و تغییر مکان تدریجی واحدها
  6. اصلاح قوانین مالیاتی
  7. کاهش فشار حاکمیت سیاسی منطقه ای
  8. عدم اعمال محدودیت در صادرات، ممنوعیت صادرات مواد معدنی باعث از دست دادن بازارهایمان می شود و رقبا جای ما را در بازارهای جهانی بگیرند
  9. مدیریت ریسک

در ادامه بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در همایش و نمایشگاه فولاد چابهار اظهار کرد: در بخش سنگ آهن و کنسانتره مازاد تولید داریم که باید صادر شود.
او با بیان اینکه اگر صادرات در حوزه سنگ آهن و کنسانتره اتفاق بیافتد افتخار است، گفت: با مدیریت درست می توانیم بدون دغدغه از بابت مواد اولیه و آب به تولید 55 میلیون تن فولاد بپردازیم
شکوری با اشاره به اینکه سالانه باید 8 تا 12 درصد رشد در بخش ریل اتفاق بیافتد که تقریبا متوقف شده است، گفت: 7 سال قبل گفتیم که چابهار می تواند هاب صادات مواد معدنی و صنایع وابسته باشد که کسی به آن توجه نکرد.
او افزود: دخالت دولت در قیمت گذاری فولاد چالش های بزرگی برای این صنعت بوجود آورده است. مگر می شود محصول را به مشتریان بفروشیم و پول آن را یکسال بعد بگیریم. اینطور می شود که مشکل نقدینگی بوجود آید.
شکوری یادآور شد: دولتی ها فقط یاد گرفته اند حرف بزنند و گوش نکنند. اگر پای صحبت تولیدکنندگان بنشینند خیلی مشکلات حل خواهد شد.

موارد مهم مطرح شده در پنل تخصصی فولاد
  1. عدم دخالت دولت در قیمت گذاری سنگ آهن و فولاد
  2. کنار گذاشتن موانع صادراتی مواد معدنی
  3. سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی، جاده ای و بنادر
  4. گفت و گو با دنیا برای کاهش تنش های بین المللی به نفع اقتصاد
  5. کنار گذاشتن مدیران دولتی که با اقتصاد رقابتی مخالفند
  6. کاهش تحریم های داخلی
  7. پایان دادن به بخشنامه هایی که عملا به شب نامه تبدیل شده اند و ثبات ندارند
  8. در سال آینده با توجه به کاهش رشد اقتصادی دنیا قیمت سنگ آهن 92 دلار در تن نخواهد بود
  9. معادن کوچک و متوسط با خطر بقا مواجه خواهند بود
  10. معادن بزرگ با توجه به کاهش قیمت ها با مشکل مواجه می شوند
  11. اقتصاد کشور با حرف درمانی سامان نمیابد، در شرایط کنونی نیاز به استراتژی تحریم داریم
  12. ضوابط مالیاتی را بر اساس واقعیت های تحریم برای شرکت ها تدوین کنیم
  13. کارخانه های فولاد کوچک در مناطق کم آب و به دور از معادن تعطیل یا ادغام شوند
  14. شرایط کشور ویژه است و نیاز به مدیران قوی ضدتحریمی، جسور و دارای تجربه داریم

 

خاطره بهرام شکوری از ناکارآمدی مدیران

یکی از واردکنندگان، محصولی را در شرایط تحریمی وارد کرده بود اما دولت اجازه ترخیص کالا به او نمی داد. به برخی از مقامات دولتی مراجعه کردیم اما آنها گفتند اجازه ترخیص نمی دهیم مگر آنکه گواهی مبدا را به ما نشان دهید. گفتیم این کالا تحریم است و نباید کسی بداند از کجا وارد شده است. آن مسوول به ما گفت که اگر این محصول را از اسرائیل وارد کرده باشد چه؟!
ببینید مسوولان و برخی تصمیم سازان ما در شرایط تحریمی چگونه فکر می کنند؟
 

عناوین برگزیده