تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۳۴
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۶۱۴۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

شوالیه حفظ زنجیره‌ تولید فولاد کیست؟

می متالز - کشانی گفت: بهترین روش برای ورود معدنی‌ها برای ورود به فولاد، ورود از طریق خرید سهام فولادی‌ها است با این خرید می‌توانند هزار کارگر را از بیکاری نجات دهند.
شوالیه حفظ زنجیره‌ تولید فولاد کیست؟

به گزارش می متالز، اکتشاف، تولید مواد اولیه، استخراج، محصولات نهایی همه در کنار هم حلقه‌های زنجیره معدنی و صنایع معدنی است.خلل در هر بخش از این زنجیره باعث می‌شود صادرات تحت تاثیر قرار‌بگیرد. معدنی‌ها شوالیه حفظ زنجیره‌ تولید هستند و این امر با خریدن سهام فولادی‌هایی که به دلیل مشکلات پایین‌تر از ظرفیت تولید می‌کنند، میسر است. محمد مسعود سمیعی نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، محمد کشانی را به‌‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار معرفی کرد. محمد کشانی سال‌ها مدیرعامل فولاد خوزستان بوده و توانست در سال‌های تصدی‌گری خود در بومی‌سازی و توسعه صادرات نقش برجسته ای داشته باشد.

کشانی، مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار اظهار‌کرد: فولاد ایران به عنوان محصولی رقابت‌پذیر که در عرصه جهانی مشتریان زیادی دارد، امروز با چالش‌های زیادی روبروست.

 

فولادی‌ها در دام جبر تامین مواد اولیه

وی افزود: حلقه‌های مختلف از اکتشاف تا محصول نهایی در کنار هم، زنجیره ارزش معدنی را کامل می‌کنند. امروز برخی شرکت‌های معدنی برای خود یک زنجیره کامل ایجاد کرده‌اند که با جداشدن حلقه‌ای از این زنجیره و استقلال آن،  کل زنجیره با مشکل مواجه شده‌است به دنبال این عملکرد فولادی‌ها برای تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه شده و مجبورند برای تامین مواد اولیه برای خرید معادن دست به کار شوند. دقت کنید من از کلمه «جبر » استفاده کردم یعنی مجبور هستند برای حفظ تولید به دنبال معدن بروند.

این مدیرعامل پیشکسوت افزود: شرکت‌های  فولادی همچون فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان برای حفظ تولید ۱۰ میلیون تنی خود باید به فکر تامین مواد اولیه باشد. معادنی نیز توسط فولاد مبارکه و سایر فولادی‌ها از جمله فولاد خراسان، هرمزگان برای در امان ماندن از مشکلات تامین مواد اولیه خریداری شده است.

توازن زنجیره به هم خورده‌است

کشانی در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت محصولاتی که معدنی‌ها تولید می‌کنند از فولادی که توسط فولادسازان قدیمی تولید می‌شود، پایین تر است، گفت: این‌گونه نیست که تازه‌واردان نتوانند محصولی با کیفیت تولید کنند. نکته این است که از رسالت اولیه خود باز می‌مانند و به زنجیره تولید ضربه می‌زنند.
مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار  با اشاره به نرخ تمام شده پایین تر و رقابت پذیری فولادسازی‌های با سابقه، گفت: درحال‌حاضر توازن زنجیره تولید به هم خورده است. معدنی‌ها در دل کویر هستند برای تولید به آب دسترسی ندارند و مجبورند با هزینه‌های هنگفت آب را به کویر برسانند و همچنین برای صادرات باید فاصله زیادی را تا بخش‌های مرزی طی کنند. ول باید چاه رو کند بعد منار رو دزدید در حالی که معدنی‌ها با برنامه‌هایی که برای تولید فولاد دارند بدون در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل دسترسی به آب‌های آزاد، تامین آب، هزینه‌های برندسازی به توسعه فعالیت‌ّهای خود در بخش فولاد پرداخته‌اند.

وی افزود: مجتمع‌های فولادی‌ که در نزدیکی آب و در جنوب کشور ساخته‌ شده‌اند با مزیت‌های استراتژیک می‌توانند به راحتی افزایش صادرات داشته باشند. اما به دلیل جدا شدن یک معدنی از زنجیره تامین مواد اولیه، واحد فولادسازی مجبور است پایین تر از ظرفیت خود تولید کنند.

کشانی با بیان این‌که فولادی‌ها امروز به ۱۷ کشور دنیا صادرات دارند و بیش از ۷۰ درصد تولیدات خود را صادر می‌کنند، افزود: فولادی‌های قدیمی از جمله فولاد خوزستان هزینه‌های اولیه برندسازی را پرداخت کرده‌اند و اکنون از یک اعتبار در جهان برخوردارند در صورتی که زمانی یک معدنی بخواهد امروز  فولادی شود باید از اول راهی که فولادی‌ها گذرانده‌اند را طی کنند.

وی افزود: با ورود معدنی‌ها به تولید فولاد، یک بخش زنجیره ناقص می‌شود و نگرانی برای فولادی‌ها افزایش می‌یابد بهترین حالت این است که مواد اولیه را در جهت رسالتی که برای آن تعریف شده است به فولاد سازان برسانند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده