به گزارش می متالز، به تازگی از چهل و هفتمین کتاب منتشرشده آکادمی هوش مالی رونمایی شده است. گفتنی است، سواد مالی یکی از نیازهای زندگی بهتر در دوران معاصر و از مجموعه یازده مهارت زندگی مورد تاکید یونسکو است. دانش، نگرش و مهارتی که دستیابی به اهداف مالی، موفقیت و رفاه بیشتر را برای افراد جامعه به ارمغان میآورد. باسوادان مالی، در شرایط رکود، تورم و دشواریهای اقتصادی آسیب کمتری میببینند.
تلاش برای آسیب کمتر به مردم و حمایت از گروههای آسیب پذیر، دغدغه دولتهای مردمبنیان است. توانمندسازی گروههای آسیبپذیر، مهمترین راهکار دولتها برای چنین هدفی است. در همین راستا، آموزش سواد مالی، گامی ضروری برای مقامسازی اقتصاد است؛ زیرا بازیگران نهایی هر اقتصاد، اشخاص و خانوارها هستند.
دولت های بسیاری در جهان، این ضرورت را درک کرده و برای آموزش سواد مالی در کشور خویش، سیاستگذاری کردهاند تا جامعه را به سطح مناسبی از نگرش، دانش و رفتار و توانایی مالی برسانند. کتاب «آموزش سواد مالی در اروپا»، مجموعه سیاستگذاریهای ۴۸ کشور اروپایی در این حوزه را به تصویر کشیده است؛
هر نهاد، مسوول چه کاری است؟ (نگاشت نهادی)؛
مخاطبین اصلی آموزش ها و توانمندسازی ها چه کسانی هستند؟ (تعیین جامعه هدف)؛
قرار است این راهبرد چه تغییری در جامعه هدف ایجاد کند؟ (هدفگذاری)؛
یادگیری چه مطالبی در هر دوره سنی و در هر گروه لازم است؟ (محتوای آموزشی)؛
چه برنامهها و آموزشی جهت یادگیری مؤثر میتوان ارائه داد؟ (مانند موزه، پویش، برگزاری جشنواره، بازی رایانهای و نرمافزارهای تلفن همراه و...)
این راهبرد چه تاثیری بر جامعه هدف (ارزیابی) و چه تأثیری بر متغیرهای کلان اقتصادی (اثرسنجی) داشته است؟
مراسم رونمایی از این کتاب با حضور دکتر حجتاله ایوبی، دبیر کمیسیون ملی یونسکو، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، دکتر رودی، مدیر آکادمی هوش مالی در ساختمان یونسکو برگزار شد.
دکتر رودی، مدیر آکادمی هوش مالی، در این نشست، به بیان ضرورتهای آموزش سواد مالی پرداخت و گفت: انجام کارهای اثربخش در حوزه آموزش سواد مالی به کودکان، نیازمند سه رکن اساسی تخصص، همکاری و استمرار است.
تخصص به معنای آگاهی دقیق از استانداردهای سواد مالی است؛ یعنی هر کدام از سرفصلهای دانشی، نگرشی و مهارتی سواد مالی در چه زمانی و با چه محتوایی آموزش داده شود. با این نگاه، صرفِ علاقمندی یا تعهد به این امر، مجوزی برای ورود به این حوزه سرنوشتساز نیست. رکن دوم، ضرورت استفاده از ابزارهای گوناگون برای آموزش است؛ ابزارهایی مثل بازیسازی، انیمیشن، نمایش و... ؛ رکنی که ایجاد همکاری میان فعالان کودک و نوجوان را ضروری میکند. در آخر هم باید توجه داشت که این همکاری باید مستمر و بلندمدت باشد؛ چرا که کار با کودک، فرایندی بلندمدت است.
دکتر حجتاله ایوبی، دیگر سخنران این نشست به معرفی ظرفیتهای یونسکو در حوزه کودک پرداخت و به اهمیت سواد مالی و جایگاه سواد مالی به عنوان یکی از ۱۱ سواد اساسی تعریفشده توسط سازمان جهانی یونسکو اشاره کرد.
در ادامه نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی گفت: ما در هر دوره تلاش کردهایم بر مهمترین موضوعات مورد نیاز خانوادهها و کودکان متمرکز باشیم و در این دوره، آموزش سواد مالی اهمیت فوقالعادهای دارد و ما با همکاری آکادمی هوش مالی، یک مجموعه ۱۷ جلدی منتشر کردهایم که تا کنون ۱۷۰، ۰۰۰ نسخه از آن چاپ شده است. وی افزود: به زودی نیز یک مجموعه ۲۷ جلدی داستانهای سواد مالی برای دوره دوم دبستان منتشر خواهد شد.
کتاب آموزش سواد مالی در اروپا، چهل و هفتمین کتاب منتشرشده آکادمی هوش مالی است که توسط محمدرضا سیمیاری ترجمه شده است.