تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۶۱۷۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
غریب پور در ششمین کنفرانس استیل پرایس مطرح کرد:

سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی شرکت های فعال در سنگان در احداث جاده

می متالز - رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان بخشی از تحریک تقاضا برای تولیدات معدن و صنایع معدنی را با همکاری خودروسازان انجام می دهد.
سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی شرکت های فعال در سنگان در احداث جاده

به گزارش می متالز، خداداد غریب پور که صبح امروز در ششمین همایش استیل پرایس سخن می گفت،‌ تصریح کرد: اگرچه رشد تقاضا مربوط به حوزه ساخت و ساز است اما ایمیدرو با هدف رشد مصرف تولیدات این حوزه، رابطه برد - برد را خودروسازان ایجاد کرده است. وی افزود: مصرف انواع فلز در خودروسازان کشور سالانه به یک میلیون تن می رسد و در این میان ایران خودرو 317هزار تن انواع ورق از فولاد مبارکه خریداری می کند.

وی با بیان اینکه فولاد، صنعت مادر است که سبب توسعه در کشور می شود، اظهار داشت: امروزه شرکت های داخلی نه تنها به توسعه معدن و صنایع معدنی می پردازند که زمینه ساز توسعه بخش زیرساخت ها نیز هستند.

رییس هیات عامل ایمیدرو با تقدیر از مشارکت شرکت های فعال در ناحیه معدنی سنگان، گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی با مشارکت شرکت های فولاد مبارکه، سرمایه گذاری پارسیان، احیای سپاهان، بنیاد مستضعفان،‌ فولاد خراسان و ... در پروژه خط دوم جاده سنگان-تربت حیدریه آغاز شده است.

 

طرح خط ریلی 800 کیلومتری

وی ادامه داد: توسعه در زنجیره فولاد تنها مربوط به افزایش ظرفیت تولید نیست بلکه اکتشاف و زیربناها را نیز در برمی گیرد. به گفته غریب پور، در صدد ایجاد خط ریلی 800 کیلومتری بین سنگان و بافق هستیم و مذاکرات با شرکت راه آهن در حال انجام است.

رییس هیات عامل ایمیدرو به اهمیت اکتشاف اشاره و تاکید کرد: ذخایر کنونی معادن کشور، تا سال 1414 قادر به خوراک دهی به کارخانه ها هستند از این رو با هدف تامین خوراک صنایع در آینده، برنامه اکتشاف را با وسعت بیشتری به اجرا در آورده ایم.

وی افزود: اکنون 400 هزار کیلومتر مربع توسط ایمیدرو در حال اکتشاف است که این رقم مجموع مساحت اکتشاف را به بیش از 600 هزار کیلومتر رسانده است. غریب پور ادامه داد: در این برنامه 101 پهنه اکتشافی در 30 استان کشور در دست اکتشاف است. به گفته وی، کنسرسیوم بخش خصوصی بخشی از اکتشاف را برعهده گرفته است.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: با همکاری بخش خصوصی 65درصد از فعالیت های اکتشافی توسط ایمیدرو انجام می شود.

غریب پور با تاکید بر اینکه ایمیدرو به دنبال تصدی گری نیست، اظهار داشت: این مجموعه به دنبال تولی گری است به طوری که شرایط فعالیت و رقابت در بخش خصوصی ایجاد شود. رییس هیات عامل ایمیدرو با ابراز اینکه این سازمان نقش تسهیل گری و تنظیم کننده دارد و زمین بازی را برای شرکت های خصوصی تعریف می کند، تصریح کرد: امکانات مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران (واقع در کرج)، در اختیار شرکت های معدنی و صنایع معدنی قرار می گیرد تا شرایط توسعه تحقیقات کاربردی بیش از پیش فراهم شود.

وی به همکاری ایمیدرو با مراکز علمی و تحقیقاتی اشاره کرد و ادامه داد:‌ از شرایط "تحقیق برای تحقیق" فاصله گرفته ایم و با تقاضا محور کردن تحقیقات، در حال نزدیک کردن بخش صنعت و دانشگاه هستیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: فولاد مبارکه در حال حاضر با 7 شرکت دانش بنیان همکاری را آغاز کرده و امیدواریم در آینده این رقم افزایش یابد و شرکت های دیگر نیز توسعه همکاری با استارت آپ ها را در دستور کار قرار دهند.

غریب پور با اعلام اینکه تولید ورق لوله های بدون درز مورد استفاده صنعت نفت توسط فولاد مبارکه، از افتخارات صنعت فولاد است، گفت: ذوب آهن اصفهان نیز توانسته در تولید ریل، ارزش آفرینی کند و این امر جای تقدیر از یزدی زاده مدیر عامل این شرکت دارد.

وی همچنین خبر داد که امروز صبح مذاکراتی با مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان با هدف تامین خوارک سنگ آهن برای مصرف در آن شرکت انجام شد.

 

فناوری استخراج از معادن در عمق

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: فناوری استخراج در عمق معادن نیز در دست اجرا قرار دارد و شرکت گل گهر شروع کننده برداشت از معادن عمیق با نوار نقاله است.

وی تاکید کرد: به زودی مرکز استارت آپ حوزه معدن و صنایع معدنی با همکاری دانشگاه های کشور راه اندازی می شود.

 

جهش تولید فولاد ایران

وی در بخشی از سخنان به جایگاه جهانی صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: ارزش افزوده این صنعت به 2900 میلیارد دلار می رسد که این رقم 3.8درصد از تولید ناخالص دنیا را تشکیل می دهد.

غریب پور با یادآوری اینکه جنگ تجاری دنیا از فولاد آغاز شد، اظهار داشت: حلقه نخست صنعت، از فولاد شروع می شود. وی گفت: سال 2017 ایران در رتبه سیزدهم تولید فولاد قرار داشت که در سال گذشته ایران رتبه یازدهم را به دست آورد.

به گفته غریب پور، ایران در سال 99 به ظرفیت تولید 41 میلیون تن فولاد دست می یابد و با روند کنونی، پیش از سال 1404 به هدف ایجاد ظرفیت 55 میلیون تنی خواهیم رسید. وی افزود: ایران سال گذشته با استخراج 85 میلیون تن سنگ آهن، 52 میلیون تن کنسانتره از این ماده معدنی تولید کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو پیش بینی کرد که تا پایان سال جاری صادرات فولاد به مرز 11 میلیون تن برسد.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده