تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۶۱۹۳۶
سرویس خبر : انرژی
شاعری در واکنش به موافقت کلانتری با انتقال آب خزر:

اجازه نمی‌دهیم شمال به اهواز و ارومیه‌ای دیگر تبدیل شود/ منافع ملی را فدای منافع محلی نکنیم

می متالز - عضو مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه منافع ملی را نباید فدای منافع شخصی و محلی کنیم، گفت: به هیچ عنوان اجازه انتقال آب خزر و تکرار فاجعه ارومیه را نخواهیم داد.
اجازه نمی‌دهیم شمال به اهواز و ارومیه‌ای دیگر تبدیل شود/ منافع ملی را فدای منافع محلی نکنیم

به گزارش می متالز، علی‌محمد شاعری، در واکنش به موافقت کلانتری، رئیس حفاظت محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، گفت: این تصمیم غیرکارشناسی و ضد محیط زیست است و به طور قطع با تحقق آن فاجعه ارومیه در شمال کشور تکرار می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران افزود: در صورت انتقال آب خزر تمامی تالاب‌های منتهی به دریای خزر خشک، تاسیسات دریایی و واحدهای گلوگاهی و بنادر به تدریج تعطیل، دما و غلظت آب دریای خزر به شدت افزایش می‌یابد همچنین صید و صیادی تعطیل و کانون ریزگردها در دریای خزر تشکیل و مردم تمامی استان‌های شمالی کشور تحت تاثیر ریزگردها قرار گرفته و مهاجرت خواهند کرد.

 

با انتقال آب خزر شمال به اهواز و ارومیه‌ای دیگر تبدیل خواهد شد

وی با تاکید بر اینکه با انتقال آب خزر شمال به اهواز و ارومیه‌ای دیگر تبدیل خواهد شد، گفت: با عملیاتی کردن پروژه انقال آب، سیستم طبیعی دریای بسته خزر به مخاطره خواهد افتاد و با توجه به اینکه حداقل 30 کیلومتر از لوله‌های انتقال آب از حاشیه جنگل عبور می‌کند بنابراین بخش زیادی از جنگل‌های هیرکانی تخریب می‌شود و در نهایت اقتصاد و محیط زیست سه استان شمالی در معرض خطر قرار می گیرد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پسماند نمکی حاصل از تصفیه آب در دریای خزر تخلیه می‌شود و طی 10 سال گذشته حدود یک متر و 130سانتی متر آب دریای خزر از سطح دریای آزاد کاهش پیدا کرده و تالاب‌های میانکاله، انزلی، گمیشان در حال خشکی است بنابراین تاسیسات و نیروگاه‌های دریایی که نیاز به آب ساحلی خزر دارند در صورت پس روی آب تعطیل خواهند شد، گردشگری که یکی از مزیت‌های استان‌های شمالی است در اثر پس روی آب خزر و بروز ریزگردها تحت تاثیر قرار گرفته، تولید، صنعت، محیط زیست و کشاورزی به مخاطره خواهد افتاد و زیستگاه پرندگان، حیات وحش و جانوران در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد.

 

منافع ملی را نباید فدای منافع شخصی، و محلی خود کنیم

شاعری از تمامی اندیشمندان، کارشناسان، حامیان محیط زیست و مردم شمال خواست که  مراتب اعتراض خود را به صورت قانونی و کارشناسی به رئیس جمهور اعلام کنند و اجازه ندهند که اجرای این پروژه کلید بخورد و گفت: ما می‌دانیم که رئیس جمهور به دلیل تعصبات سمنانی بودن به دنبال اجرای این پروژه است این در حالی است که نباید منافع ملی را فدای منافع شخصی و محلی و خود کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در حال حاضر که مردم ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش و امید به آینده دارند این تصمیم غیرکارشناسی محیط زیست، وزارت نیرو و دولت موجب ایجاد تنش و بروز ناامنی و همچنین تبعات غیرقابل پیش بینی سیاسی و اجتماعی خواهد شد که مسئولیت آن به عهده کسانی خواهد بود که صدور مجوز انتقال آب خزر کردند.

به دولت اخطار می‌دهیم برای جلوگیری از تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی دست به چنین اقدام خطرناکی نزند

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان به همراه مردم استان‌های شمالی مخالفت شدید خود را با انتقال آب خزر اعلام خواهند کرد، گفت: ما به هیچ عنوان اجازه انتقال آب خزر و تکرار فاجعه ارومیه را نخواهیم داد از این رو به دولت اخطار می‌دهیم برای جلوگیری از تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی دست به چنین اقدام خطرناکی نزند زیرا مردم شمال کشور هوشیار هستند و اجازه اجرای این پروژه غیرکارشناسی را نمی‌دهند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد