به گزارش می متالز، برای فولاد نمیشود برنامه تبیین کرد و خودرو را لحاظ نکرد و یا خودرو را دید و فولاد را در نظر نگرفت، این یک زنجیره کلی است که باید در قالب مادر صنعت، فولاد را در نظر گرفت.
یارجانلی در مورد پیوند و ارتباط صنعت با دانشگاه عنوان کرد: درحالحاضر واحد ما با چندین دانشگاه در ارتباط است و موضوع را مطرح کردهایم و همه طرح را مثبت ارزیابی میکنند، ولی در عمل، این نگاه کوتاه مدت است. برای انجام این کار نیاز به اتاق فکر و تفکر پژوهشی است. در واقع دانشگاهها باید همیشه حاضر باشند و خودشان را معرفی و توانمندیهای خود را اعلام و در قالب تیمهای تحقیقاتی ارتباط برقرار کنند و حضور یابند و پروژهها را انجام دهند، ولی دانشگاهها مایل به انعقاد قرارداد و دریافت هزینه و انجام کار هستند. وقتی پروژه ملی مطرح است باید نگاه متفاوت باشد و فرصتها را از دست نداد.
وی راهحل خروج از این بحران را دوری از تفکر جزیرهای دانست و گفت: مادامی که این گونه فکر کنیم کشور آسیب میبیند و باید نگاه ما چند بعدی و چند وجهی باشد.
دکتر یارجانلی در خصوص ایده هایپر مارکت تخصصی فولاد اینگونه اظهار نمودند: از دو سال پیش که طرح هایپر مارکت فولاد را ارائه دادیم به دلیل مسائل تبیینی و نبود شرایط اجرایی طرح، مجبور شدیم خودمان این پروژه را پیش بریم و هزینه زیادی هم پرداخت کردیم. خوشبختانه شرکتها و مجموعههای تولیدی جذب آن شدهاند و در حال شکل گیری اتاق فکر هستیم و امیدواریم این طرح در ۱۴۰۴ بانی اتفاقات خوبی در کشور شود.
یارجانلی با اشاره به ناتوانی نظام قیمتگذاری ورق در کشور گفت: نرخ ورق گالوانیزه با ورق سرد یکی است؛ در صورتی که هزینه تولید ورق گالوانیزه بسیار بالاتر است و اگر ورق گرم و یا ورق سرد را تبدیل به گالوانیزه تبدیل شود، دچار زیان مالی میشویم.
وی ادامه داد: این منطقی نیست، ما در محاسباتمان باید آمایشها را در نظر بگیریم. باید یک نهاد خصوصی متولی بازار فولاد شود که منافع تمام اعضای این بازار و در کل منافع ملی را در نظر بگیرد.