به گزارش می متالز، احمد نعمت بخش گفت: دلیل اصلی این اتفاق، کمبود قطعات است. امروز خودروسازان بین ۱۵تا۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعهسازان دارند که معادل همین رقم در سال گذشته و شش ماه امسال، زیان خودروسازان ناشی از اعمال قیمتهای دستوری است.وی با بیان اینکه وقتی پول قطعهسازان پرداخت نمیشود، آنها تمایلی به ارائه قطعه به خودروسازان ندارند، افزود: اگر تحمیل قیمتهای دستوری به خودروسازان نبود، آنها میتوانستند خودرو را با قیمتی معقول به فروش برسانند و بدهی قطعهسازان را پرداخت کنند. با این حال امروز مشکلات عاملی شده تا برخی از قطعات که البته مربوط به ایمنی خودرو نیستند، حذف شود.دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: بهعنوان نمونه کروز کنترل و دیسک آلومینیومی حذف و به دیسک فولادی تغییر کرده است. البته این قطعات مربوط به ایمنی نبوده و حذف آنها موردی در خودرو به وجود نمیآورد و فقط خودرو از حالت لوکس خارج میشود.نعمت بخش با تاکید براینکه در شش ماه امسال افت تولید خودرو بسیار محسوس بوده، گفت: در شش ماه امسال دو خودروساز هر کدام حدود ۴ هزار میلیارد تومان زیان داشتند و در حال حاضر نیز همچنان محصولاتشان را با زیان تولید میکنند.