تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۸
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۶۲۴۹۴

دلیل ارائه کاردانی تا دکتری رشته معدن در دانشگاه آزاد اسلامی ورزقان/ راه‌اندازی مقطع کارشناسی مهندسی مواد و متالورژی

می متالز - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان گفت: بر اساس طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، مقطع کاردانی تا دکتری رشته معدن و مقطع کارشناسی رشته مهندسی مواد و متالورژی در این واحد دانشگاهی ارائه می‌شود.
دلیل ارائه کاردانی تا دکتری رشته معدن در دانشگاه آزاد اسلامی ورزقان/ راه‌اندازی مقطع کارشناسی مهندسی مواد و متالورژی

به گزارش می متالز، حجت‌الله محبوبی‌پور درباره برنامه‌های‌ آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان اظهار کرد: قرار است راه‌اندازی  مدرسه عالی مهارتی معدن را در برنامه‌های خود داشته باشیم و براساس ظرفیت علمی و فضای آموزشی که در این واحد دانشگاهی  فعال است، پیگیر هستیم که زودتر این طرح را عملیاتی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان گفت:‌ با توجه به معدنی بودن منطقه ورزقان، قرار بر این شد که رشته مهندسی معدن و رشته‌های مرتبط با آن از مقطع کاردانی تا دکتری در این واحد دانشگاهی تجمیع شود. در این راستا اقدامات اساسی از قبیل متمرکزکردن امکانات آزمایشگاهی و استادان واحدهای دانشگاهی آذربایجان‌شرقی در واحد زرقان انجام شده و علاوه بر این مقرر شده که یکی از ساختمان‌های آموزشی‌مان را به‌صورت مشترک در اختیار مجتمع مس سونگون قرار دهیم تا آنها با ما همکاری داشته باشند و این همکاری به‌صورت دوطرفه باشد.

مشارکت در ۴ طرح پژوهشی

محبوبی‌پور تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان چهار طرح پژوهشی را به‌صورت مشترک با بخش پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی و مجتمع مس سونگون جلو برده‌ که یکی‌ از آنها درباره ارزیابی مواد مصرف اسید سولفوریک تولیدی از مجتمع مس بوده که مبلغ آن ۱۲۰ میلیون تومان است و با همکاری تیم ۶ نفره از استان و یک تیم ۴ نفره از این واحد دانشگاهی نهایی شد.

وی افزود: سه طرح دیگر هم داریم که مذاکره شده و پروپوزال اولیه ارائه کرده‌ایم. موارد لازم در نشست‌هایی بررسی شده و طرح‌ها در مراحل نهایی است که  یکی از آنها در مورد ارائه الگوی بهینه و جامع آتشباری در معدن بوده که استحصال مواد معدنی باارزش از باطله‌های مس سونگون است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان درباره رشته‌های جدید این واحد دانشگاهی اظهار کرد: بر اساس طرح پایش رشته‌ها، جلسات متعددی در استان صورت گرفت و مصوب شد که مقطع کاردانی تا دکتری رشته معدن و مقطع کارشناسی رشته مواد و متالورژی در این واحد راه‌اندازی و ارائه شود.

محبوبی‌پور مطرح کرد:‌ ۹ رشته جدید در قالب پایش رشته‌ ایجاد می‌کنیم که یکی از آنها راه‌اندازی رشته معدن از مقطع کاردانی تا دکتری بوده که به تصویب رسیده و به سازمان هم اعلام شده تا همه اعضای هیئت علمی مربوط به این رشته که در واحدهای دانشگاهی کل استان هستند در این واحد دانشگاهی متمرکز شوند و فقط این واحد رشته مهندسی معدن داشته باشد.

ایجاد رشته‌های مرتبط با پتروشیمی

وی افزود: با توجه به کارخانه ذوب و صنایع وابسته به معدن که در این منطقه وجود دارد به دنبال راه‌اندازی رشته مهندسی مواد و متالورژی هستیم که در منطقه کاربرد دارد. در منطقه خاروانا یکی از توابع شهرستان ورزقان، قرار است کارخانه پتروشیمی راه‌اندازی شود به همین دلیل رشته‌های مرتبط با پتروشیمی را هم مدنظر داریم که در این واحد دانشگاهی ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان افزود: در کل آذربایجان‌شرقی ۶ هیئت‌علمی مهندسی معدن داریم که آنان تقریباً همه دروس موظفی‌ خود را در این واحد دانشگاهی پرمی‌کنند؛ زیرا این واحد علاوه بر مقطع کاردانی استخراج معدن، کارشناسی ناپیوسته استخراج معادن زیرزمینی و مقطع ارشد استخراج معدن هم داریم. با توجه به این امکانات خواستار این هستیم که دکتری معدن هم در این واحد متمرکز شود.

قول مساعد مسوولان در اجرای طرح‌های کشت گل محمدی و پرورش ماهی

محبوبی‌پور در بخش دیگری از گفتگوی خود درباره طرح پرورش ماهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان گفت: این واحد دانشگاهی با دارابودن ۲۰ هکتار زمین و دو حلقه چاه سرریز، دو طرح کشت گل محمدی و پرورش ماهی را در نظر گرفته و پروپوزال این طرح‌ها نیز نوشته و به استان ارسال شده است. با مسئولان جهاد کشاورزی، نمایندگان شهرستان و استان هم صحبت‌هایی صورت گرفته و برای عملیاتی شدن این طرح‌ها قول مساعد داده‌‌اند.

وی دلیل به تعویق افتادن طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان را تشریح کرد و افزود: عمده‌ترین مشکل این واحد دانشگاهی کمبود نقدینگی است. با توجه به بدهکاری به بانک به‌دلیل توسعه دانشگاه و از طرف دیگر یک‌سری مطالباتی از سال‌های گذشته وجود دارد و هنوز وصول نشده اجازه نداده که طرح‌های واحد ورزقان عملیاتی شوند.

محبوبی‌پور اظهار کرد: ساختمانی به صورت سوله در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان قرار دارد که  مقرر شده به صورت رهن در اختیار باشگاه فرهنگی ورزشی مجتمع مس سونگون قرار گیرد تا با دریافت درآمد آن، طرح‌های این واحد دانشگاهی عملیاتی شود.

عناوین برگزیده