تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۶۳۲۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حامیان بنیادی شاخص سهام

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (29 مهر)

می متالز - بورس تهران در جریان معاملات امروز از فشار فراگیر فروش تا حدودی رهایی یافت و در بخش‌هایی از بازار به تعادلی نسبی دست یافت. افزایش سرعت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و بهبود جریان اطلاعات در بازار سبب شد تا کارنامه‌های قابل قبول زمینه را برای تحریک تقاضا در برخی از سهم‌ها فراهم کند.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (29 مهر)

به گزارش می متالز، به این ترتیب، شاخص کل که در ابتدای معاملات ابرکانال 300 هزار واحدی را ترک گفته بود، در ادامه به لطف برتری تقاضا در سهم‌های بزرگ و عمدتا کالایی ارتفاع 302 هزاری را پس گرفت.

تداوم روند نزولی قیمت سهام در آغاز معاملات امروز سبب شد تا نماگر اصلی بورس تهران ضمن افت 1500 واحدی به طور مقطعی مرز 300 هزار واحدی را پس از حدود یک ماه واگذار کند. البته همان طور که انتظار می‌رفت، عمق بیشتر اصلاح در سهام شرکت‌های کوچک‌تر بورسی شاخص هم‌وزن را با شدت بیشتری تنزل داد. اما این روند نزولی خیلی زود تغییر کرد و شاخص کل توانست طی چرخشی جالب توجه به محدوده مثبت بازگردد. تاثیر مثبت رشد قیمت غول‌هایی نظیر «فولاد» و «فملی» در شاخص کل و حمایت‌های سهامداران عمده در گروه‌های پرمعامله‌ای چون خودرو و بانک در تغییر چهره بورس تهران نقش عمده‌ای ایفا کرد و شاخص را بار دیگر به کانال 302 هزار واحدی هدایت کرد.

آثار سازنده کارنامه‌های نیمه نخست

به این ترتیب شاخص کل توانست با حمایت بزرگان گروه‌های فلزات، پتروپالایشی  و معدنی‌ها و در ادامه سبزپوشی نمادهای خودرویی و بانکی موقعیت خود را حفظ و حتی به رشد روزانه 800 واحدی دست یابد. علاوه بر انتشار صورت‌های مالی «فملی» و شناسایی سود 74 تومانی این غول فلزی بازار، می‌توان به انتشار عملکرد «وپاسار» در نیمه نخست سال هم اشاره کرد که به عنوان نمایندگان دو گروه بزرگ بازار در بهبود جو عمومی گروه‌های خود و همچنین کل بازار نقش سازنده‌ای ایفا کردند.

آشتی خریداران با معاملات

یکی از خصوصیات مهم معاملات امروز افزایش ارزش معاملات خرد از کف بود. روز گذشته که قیمت سهام متاثر از هجوم دسته‌جمعی سهامداران برای فروش در صف قفل شده بود، ارزش معاملات به کمترین سطح طی دو ماه اخیر یعنی زیر مرز هزار میلیارد تومان تنزل کرد. اما بهبود نسبی فضای عمومی بازار با انتشار فزاینده گزارش عملکرد از جو هیجانی حاکم بر کل بازار کاست و باعث شد تا تقاضا جرات سفارش گذاشتن را پس از چند روز ترس و گریز از فضای معاملات را بیابد و بار دیگر ارزش معاملات خرد را به سطوحی بالاتر از 1100 میلیارد تومان ارتقا بخشد.

چرخش‌های 10 درصدی قیمت

آثار بهبود جو روانی بازار در افزایش آخرین قیمت سهم‌ها نسبت به قیمت پایانی منعکس شد. در این بین، تشکیل صف خرید برای خودروسازان و رشد نسبتا معنادار قیمت در سهام گروه بانکی، جالب توجه بود. علاوه بر این صنایع، در دیگر سهم‌های کوچک و متوسط نیز شاهد خیز  چشمگیر قیمت از کف روزانه به سمت سقف روزانه بودیم. برای مثال حرکت قیمت در برخی از سهم‌های دارویی و غذایی بیش از همه به چشم آمد. انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه نخست شرکت‌های «دامین» و «دفارا» که از صف فروش تا صف خرید پیش رفتند نشان داد که بهبود جریان اطلاعات در بازار اثر قابل توجهی بر تحریم تقاضا و قیمت‌ها خواهد گذاشت.

عناوین برگزیده