به گزارش می متالز، در این جلسه که محسن صالحی نیا «معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، سیدرضا مفیدی «مدیر کل دفتر حمل و نقل وزارت صمت» و نمایندگانی از ایمیدرو، سازمان استاندارد، سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی نیز حضور داشتند، راهکارهای توسعه این بندر در حوزه صادرات و واردات کالاها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم نیز گرفته شد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و چابهار بیان کرد: توسعه متوازن بنادر جنوبی ایران از لحاظ امنیتی و استراتژیکی حایز اهمیت است و از ابتدای قبول مسئولیت قائم مقامی امور بازرگانی وزارت صمت بر روی رونق بندر چابهار بعنوان یک بندر استراتژیک تجاری در کنار بنادر امام خمینی(ره)، شهید رجایی و خرمشهر تأکید داشتم.
حسین مدرس خیابانی با اشاره به برخی ظرفیتهای بندری چابهار برای پهلوگیری کشتی ها، تصریح کرد: وجود ۵ اسکله بی نظیر با ظرفت ۸.۵ میلیون تن بارگیری سالانه در فاز اول با آبخوری 14.5 در 16 متر و پهلوگیری همزمان 5 کشتی از مزایای این بندر است و با پهلوگیری کشتیها، موضوع فعال سازی انبارهای این منطقه و هدایت بخش خصوصی به سمت انبارسازی نیز قوت میگیرد.
او با تأکید بر اینکه تراکم بار و کالاهای اساسی در بندر امام خمینی(ره) به لحاظ امنیتی نیز قابل قبول نیست، گفت: چابهار می تواند جایگزینی استراتژیک برای این موضوع باشد و در زمان جنگ نیز به واسطه امنیت این بندر کشتی ها چابهار را برای پهلوگیری و تخلیه بار انتخاب کردند که به واسطه آن حتی انبارهای طریق القدس راه اندازی شد که در حال حاضر نیز باید این انبارها را برای شرایط جدید فعال کنیم.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اعلام اینکه بیش از 280 هزار تن کالاهای اساسی در بندر چابهار تخلیه شده است، افزود: هم شرکت پشتیبانی امور دام و هم GTC را مکلف به تخلیه بارهای خود در این بندر استراتژیک کرده ایم و بخش خصوصی را نیز برای حضور فعال تر در این بندر ترغیب و تشویق کنیم.
مدرس خیابانی با بیان اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و کریدور شرق محسوب می شود، تصریح کرد: باید بر روی صادرات بخشی از مواد معدنی کشور از طریق بندر چابهار برنامه ریزی شود تا کشتی هایی که در این بندر پهلو می گیرند به اصطلاح دو سر بار شوند.
محسن صالحی نیا «معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران» در این جلسه بر اطلاع رسانی و هماهنگی جهت صادرات محصولات شرکتها و واحدهای تولیدی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی شرق کشور از طریق بندر چابهار و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی جاسک از طریق این بندر تأکید کرد.
محمد سعید اصل سعیدیپور«مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی» نیز با اشاره به برگزاری کنفرانس توسعه چابهار از سوی این سازمان و با حضور 17 کشور در سال گذشته، تصریح کرد: بر روی تسهیل فرآیندهای گمرکی و تسهیل و تسریع در قوانین مرتبط با صادرات و واردات در این منطقه باید کار شود.
در ادامه این جلسه امیر صباغ «مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو» نیز با تأکید بر ترغیب معدن داران شرقی برای انتقال بار خود به جای بندر امام خمینی(ره) از بندر چابهار، بیان کرد: مسیر صادرات مواد معدنی کشور افغانستان از سمت گواتر پاکستان باید به سمت چابهار بیاید.
در این جلسه همچنین سیدرضا مفیدی «مدیر کل دفتر حمل و نقل وزارت صمت»در خصوص صادرات محصولات پلنت خودروسازی نیشابور که در شرق کشور واقع شده است از طریق چابهار و ترانزیت محصولات ایران خودرو خراسان از این کریدور مطالبی را ارایه کرد. نماینده شرکت کشتیرانی نیز بر روی اعمال معافیت های منطقه آزاد چابهار برای کشتی هایی که از طریق بندر چابهار صادرات انجام می دهند، تأکید کرد. گفتنی است موارد مطرح شده در این جلسه پس از جمع بندی در قالب مصوبات شورای توسعه بندر چابهار ابلاغ خواهد شد.