تاریخ: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۴۲۹
کد خبر: ۶۳۸۲۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیر مرکز نسوز فولاد مبارکه:

۹۵ درصد مواد نسوز فولاد مبارکه تولید داخل است

می متالز - مدیر مرکز نسوز فولاد مبارکه گفت: امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم که با کمک فولاد مبارکه و تلاش واحدهای تولیدی تامین کننده مواد نسوز داخلی، حدود ۹۵ درصد از مواد نسوز مورد نیاز شرکت از داخل تامین می شود.
۹۵ درصد مواد نسوز فولاد مبارکه تولید داخل است

به گزارش می متالز، ایرج مختارپور مدیر مرکز نسوز مجتمع فولاد مبارکه ضمن تاکید بر رشد مناسب و کیفیت مطلوب مواد نسوز تولید داخل گفت: به دلیل تعداد اندک شرکت های تولید کننده مواد نسوز در ایران، در ابتدا فولاد مبارکه بیش از ۸۰ درصد از مواد نسوز را از خارج از کشور تامین می کرد.

وی در ادامه با اشاره به هدف گذاری فولاد مبارکه در احیا و کمک به بومی سازی صنایع وابسته گفت: در طول ۳ دهه از عمر فولاد مبارکه فعالیت های بسیار گسترده بطور مشترک بین شرکت و تامین کنندگان داخلی مواد نسوز در زمینه تولید داخلی و با استفاده از دانش و تجربه شرکت های تحقیقاتی و دانش بنیان انجام شده است.

مدیر مرکز نسوز مجتمع فولاد مبارکه در ادامه افزود: با مشارکت مراکز علمی و دانشگاهی بررسی های تحقیقاتی و علمی در زمینه قطعاتی که تکنولوژی خاص داشتند و در داخل ایران به روزرسانی در زمینه تولید و بهبود کیفیت محصولات انجام نشده بود، در فولاد مبارکه صورت گرفت.

وی گفت: امروز می توانیم با افتخار اعلام کنیم که با کمک فولاد مبارکه و تلاش واحدهای تولیدی تامین کننده مواد نسوز داخلی، حدود ۹۵ درصد از مواد نسوز مورد نیاز شرکت از داخل تامین می شود.

مختارپور ادامه داد: حدود ۵ درصد از مواد نسوز به دلیل نبود دانش فنی و تکنولوژی تولید، همچنین هزینه تولید بالا به دلیل نبود مواد معدنی مورد استفاده در این محصولات، از خارج از کشور تامین می شود. همچنین فعالیت های بومی سازی این ۵ درصد هم با تولیدکنندگان مرتبط شروع شده است که امیدواریم نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه مقدار کیفیت و استانداردهای تخصصی تولیدات داخل صنعت دیرگداز قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی هستند، گفت: قبل از استفاده از هر محصول در شرکت تست ها و آزمون های خاصی روی مواد انجام می گیرد و مطمئنا در مرحله اول قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی نیستند اما بعد از تغییرات و طی کردن مراحل استاندارد سازی در تعامل فولاد مبارکه با واحد تامین کننده به نتیجه مطلوب و محصولی با شرایط کیفی و استاندارد برای استفاده در فولاد سازی می رسیم.

مدیر مرکز نسوز مجتمع فولاد مبارکه با تاکید بر این مساله که خوشبختانه در ایران صنعت نسوز به طور کاملا خصوصی اداره می شود، گفت: خصوصی بودن صنعت نسوز در ایران باعث شده است که در تامین مواد اولیه و تولید محصولات با کیفیت بالا موفقیت های خوبی بدست آورده است.

وی با اشاره به رکورد فولاد مبارکه در سال ۹۶ در رسیدن به حدود ۷.۶ کیلوگرم بر تن نرخ مصرف نسوز ناحیه فولادسازی، گفت: این نرخ مصرف و عملیات های دقیق و کارشناسی می تواند الگویی مناسب برای سایر شرکت های فولادسازی کشور باشد.

مختارپور در ادامه تصریح کرد:  با توجه به بازار رقابتی که در کشور وجود دارد، شرکت هایی موفق خواهند بود که عملکرد مناسب در مدیریت هزینه های خود داشته باشند، لذا از آنجایی که مصارف مواد نسوز یکی از اقلام پرهزینه تولید  فولاد محسوب می شود، کاهش ضریب مصرف  آن در این شرایط سخت و پرچالش می تواند کمکی برای مقابله و پشت سر گذاشتن بحران موجود باشد، بنابراین رکورد حاصل شده در شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از موفقیت های شرکت در زمینه کاهش هزینه های تولید، مطرح است.

وی گفت: با حساسیت ها و استانداردهای خاصی که فولاد مبارکه برای محصولات نسوز تعیین می کند، شرکت های داخلی در تطبیق و رشد و توسعه محصولات موفق عمل کرده اند و نیازهای فولاد سازی را با استاندارد های جهانی برآورده می کنند.

مدیر مرکز نسوز فولاد مبارکه در پایان گفت: همکاری و اعتماد مدیرعامل فولاد مبارکه و مدیران، معاونان و کارشناسان مجتمع فولاد مبارکه  جای تقدیر و تشکر دارد و استفاده از محصولات تولید داخل صنعت نسوز در فولاد مبارکه با تعامل و رسیدن به استانداردهای مناسب در سطح مطلوبی بوده است که این مهم بدون حمایت مدیران ارشد و معاونین فولاد مبارکه در همکاری با شرکت های تامین کننده دیرگداز بدست نمی آمد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده