تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۳۶۲
کد خبر: ۶۴۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صنعت ساختمان و زیرساخت، حدود نیمی از مس جهان را مصرف می‌کنند

می متالز - سهم مصرف مس محتوی محصولات نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی در صنعت ساختمان و زیرساخت، 45 درصد از مصرف جهانی است که 79 درصد از آن به محصولات صنعت سیم و کابل (محصول تولیدی از مفتول) تعلق دارد.
صنعت ساختمان و زیرساخت، حدود نیمی از مس جهان را مصرف می‌کنند

مجموع مصرف مس محتوی محصولات نیمه‌ساخته در جهان برای سال 2016، برابر با 27 میلیون و 370 هزار تن بود که مصرف سیم و کابل (همان مفتول) سهم 60 درصدی از آن را به‌خود اختصاص داد.

به گزارش می متالز، میزان مصرف جهانی محصولات نیمه در سال 2017 برابر با 27 میلیون و 370 هزار تن مس محتوی بود که بیشترین سهم مصرف به صنعت ساختمان (28.5 درصد) و زیرساخت (16.5 درصد) تعلق داشت. حدود 60 درصد از محصولات نیمه‌ساخته در سال 2017 را مفتول مسی تشکیل می‌داد. نمودار 1، سهم مصرف محصولات نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی را براساس میزان مس محتوی آن‌ها در صنایع متفاوت برای سال 2017 نشان می‌دهد. سایر مصارف محصولات نیمه‌ساخته به جز صنایع ساختمان، زیرساخت، تجهیزات صنعتی و حمل‌و‌نقل، در ساخت لوازم آشپزخانه، ابزارآلات، تجهیزات تبریدی، کامپیوترها و لوازم الکترونیکی، مهمات، سکه و از این دست استفاده می‌شود که مجموع این کاربردها سهم 31 درصدی از مصرف جهانی مس را در سال 2017 به‌خود اختصاص داد.

به‌طور کلی، محصولات نیمه‌ساخته به 4 دسته اصلی و 2 دسته فرعی تقسیم می‌شود. 4 دسته اصلی از قرار مفتول (از جمله محصولات آن یعنی سیم و کابل)، لوله، مقاطع (شامل میله با مقطع دایره‌ای و مربعی) و محصولات تخت (ورق، صفحه، تسمه و فویل) هستند و 2 دسته فرعی را به محصولات ریختگی و پودر اختصاص می‌دهند. همان‌طور که بیان شد، صنایع اصلی مصرف‌کننده مس عبارتند از صنعت ساختمان، زیرساخت، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی و حمل و نقل.

در صنعت ساختمان، بیشترین میزان مصرف متعلق به سیستم برق‌رسانی است که بیش از 98 درصد آن متعلق به سیم و کابل (به‌عنوان محصول تولیدی از مفتول) و مابقی میزان مصرف لوله و مقاطع است. بعد از شبکه برق ساختمان، لوله‌کشی بیشترین مصرف مس را در این حوزه به‌خود اختصاص می‌دهد. محصولات نیمه‌ساخته مورد استفاده در این بخش شامل لوله، مقاطع، محصولات تخت و ریختگی می‌شود. علاوه بر شبکه برق ساختمان و لوله‌کشی، نیمه‌ساخته‌های مسی و آلیاژی در معماری ساختمان، شبکه مخابرات و تجهیزات سرمایشی- گرمایشی و تهویه مطبوع مصرف می‌شوند.

در بخش زیرساخت که به 2 حوزه اصلی شبکه انتقال و توزیع برق و شبکه مخابرات شهری تقسیم می‌شود، سهم مصرف مس محتوی محصولات نیمه‌ساخته در شبکه انتقال و توزیع برق، تقریبا 4.5 برابر مصرف مس در شبکه مخابرات شهری است. زیرساخت به‌طور کلی، سهم 16.5 درصدی از کل مصرف مس محتوی نیمه‌ساخته‌های مسی و آلیاژی را در دست دارد. نیمه‌ساخته‌های مصرفی در بخش زیرساخت، شامل پودر و محصولات ریختگی نمی‌شود.

صنعت ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی نیز به 2 دسته تجهیزات الکتریکی و غیر الکتریکی تقسیم می‌شوند. تجهیزات الکتریکی، مبدل‌ها و موتورها را دربرمی‌گیرند و تجهیزات غیر الکتریکی، شامل شیرآلات و اتصالات و ابزارآلات صنعتی می‌شود که سهم مصرف مس محتوی محصولات نیمه‌ساخته در این 2 دسته، تقریبا با هم برابر است.

در صنعت حمل و نقل، مصرف محصولات نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی به 3 دسته خودروهای برقی، خودرهای احتراق داخلی و سایر وسایل حمل و نقل نظیر ریلی، دریایی و زیردریایی تقسیم می‌شود. سهم مصرف مس در بازار خودروهای برقی و سایر وسایل حمل و نقل به ترتیب برابر با 60 و 34 درصد است. دلیل مصرف قابل ملاحظه مس در بازار خودروهای برقی نسبت به خودروهای احتراق داخلی (نسبت 10 برابری) نخست به مصرف 2 تا 3 برابری مصرف مس به ازای هر خودروی برقی (بسته به نوع خودرو) بازمی‌گردد و دوم، گسترش بازار خودروهای برقی در کشورهای توسعه‌یافته نسبت به سال 2015 است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد