تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۶۴۷۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز تجارت ایران و اوراسیا از امروز

می متالز - گمرک ایران اعلام کرد: تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اوراسیا از امروز با ۸۶۲ قلم کالا آغاز شد.
آغاز تجارت ایران و اوراسیا از امروز

به گزارش می متالز، موافقنامه موقت "ترتیبات ترجیحی" ایران و اوراسیا از امروز ۵ آبان ماه ۱۳۹۸ اجرایی می‌شود. قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود.

این موافقتنامه ۸۶۲ قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰ قلم "ترجیحات اعطایی" ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

هم اکنون پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان عضو اتحادیه اوراسیا هستند.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در رابطه با اجرای این موافقتنامه بیان داشت: موافقنامه مذکور شروعی برای تجارت آزاد با اوراسیا است، زیرا بعد از یک سال از اجرای این موافقتنامه مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم می‌شود و حدود ۲ سال فرصت وجود دارد تا مذاکرات در رابطه با تجارت آزاد با این منطقه انجام شود.

او افزود: البته این بدان معنا نیست که در پایان سه سال حتما تجارت آزاد با این منطقه را خواهیم داشت، اما در این مدت می‌توان زمینه لازم را برای تجارت آزاد با منطقه فراهم کرد.

این موافقتنامه مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقنامه‌ای است که تاکنون ایران منعقد کرده است و شامل ۹ فصل قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره کار‌های تجاری، موانع فنی فرراه تجارت، اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدا، تسهیل تجارت، حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی است.

منبع: شبکه خبر
عناوین برگزیده