به گزارش می متالز، از ابتدای امسال آمارهایی از سوی مراجع مختلف درباره میزان رسوب کالا در بنادر مطرح شد که نهایتا واکنش رئیسجمهوری را برانگیخت. در مقطعی از زمان، وزارت راه از رسوب ۱۰۲ هزار کانتینر در بنادر کشور خبر داد، خبری که با تکذیب مسوولان گمرک همراه شد و آنها تاکید کردند این رقم واقعی نیست.
نهایتا در اردیبهشت ماه رئیسجمهوری دستور رسیدگی برای کاهش رسوب ۸۵ هزار کانتینر کالا در گمرکات کشور را صادر کرد که اجرای آن پس از رو به رو شدن با برخی موانع، نهایتا از تیرماه کلید خورد.
حالا پس از گذشت چهار ماه معاون فنی گمرک ایران از کاهش رسوب کالا در گمرکات کشور خبر داده و گفته است: در پایان مهرماه تعداد کانتینرهای وارداتی موجود در بنادر و گمرکات کشور حدود ۸۰ هزار کانتینر بوده است که اگر تعداد باکس کانتینر مدنظر باشد، این رقم به زیر ۶۰ هزار کانتینر خواهد رسید.
به گفته وی بیش از ۴ میلیون تن کالاهای غیرکانتینری و همچنین حدود ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور موجود و در حال ترخیص است.
«مهرداد جمال ارونقی» درباره دلایل کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمانهای مرتبط با تجارت خارجی از جمله گمرک ایران، بانک مرکزی، وزارت صنعت، جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی تشکیل و مصوبات کارگروه کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات به صورت هدفمند اجرا شد.
وی با اشاره به برخی مصوبات اجرا شده، تصریح کرد: گمرک ایران با ترخیص درصدی اقلام واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی که در صف تامین ارز بانکی بوده و مشکلات دیگری برای ترخیص این اقلام وجود داشت نیز موافقت کرد.
ارونقی دلیل دیگر کاهش رسوب را تصویب و ابلاغ پیشنهادات گمرک ایران در کارگروه ستاد تنظیم بازار و اعمال مصوبات مرجع اعلام شده در گمرکات کشور دانست.
وی توضیح داد: همچنین محمولههای برنج انبار شده در گمرکات و بنادر کشور با تصویب کارگروه ستاد تنظیم بازار تعیین تکلیف و بخش عمده برنجهای دپو شده وفق شرایط مصوبه ترخیص یا ترانزیت شد.
معاون فنی گمرک ایران تعیین تکلیف محمولههای چای سیاه وارداتی به گمرکات کشور را نیز موثر در کاهش رسوبات دانست و افزود: با تصویب ماخذ جدید حقوق ورودی، مشکلاتی که برای ترخیص این محمولهها بوجود آمده بود مرتفع شد.
ارونقی با اعتقاد به اینکه رسوب کالاها بازهم کاهش خواهد یافت، بیان کرد: کالاهای موضوع بند ۱ مادۀ ۳۸ آیین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات در روزهای آینده توسط کارگروه هماهنگیهای تجاری، تعیین تکلیف میشوند.
وی با اشاره به خودروهای دپو شده در گمرکات گفت: احتمال دارد خودروهایی که تشریفات گمرکی آنها قبل از پایان مهلت مقرر در مصوبه مربوطه یعنی قبل از ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ تمام شده و گمرک برای این خودروها پروانه الکترونیکی صادر کرده، اما صاحبان این خودروها نتوانستهاند در موعد مقرر نسبت به ترخیص قطعی و خروج این خودروها از گمرک اقدام کنند، ترخیص شوند.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس تصمیمات جدید، محصولات تولید شده از مواد اولیه وارده به مناطق آزاد و ویژۀ اقتصادی تعیین تکلیف شده و ثبت سفارشهای ریالی صادره برای این محصولات جهت ورود آنها به سرزمین اصلی مورد پذیرش قرار میگیرد.
ارونقی با اشاره به احتمال تعیین تکلیف درخصوص کالاهای گروه ۴ گفت: این کالاها دارای ثبت سفارش بدون انتقال ارز در بنادر و مناطق ویژۀ اقتصادی و آزاد تجاری بودند که به دلایل مختلف، از اظهار و انجام تشریفات گمرکی این اقلام جلوگیری شده است.
وی همچنین به تصمیم آغاز ترانزیت از بنادر، گمرکات و مناطق ویژه درخصوص سهمیۀ تخصیص داده شده به مناطق آزاد تحت عنوان کالاهای مسافری و ورود آنها به سرزمین اصلی پس از انجام تشریفات مربوطه اشاره کرد.
معاون فنی گمرک تاکید کرد که با اجرای این تصمیمات، میزان رسوب کالاها در بنادر به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.