تاریخ: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۶۴۹۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افول بازار زغال‌سنگ در سایه وضعیت بد بازار فولاد

می متالز - شرکت بی‌اچ‌پی برای سه ماهه سوم سال، کاهش 9.6 درصدی تولید زغال‌سنگ متالورژیکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را گزارش کرد. در همین مدت، پریمیوم FOB زغال‌سنگ کک‌شوی سخت استرالیا نیز با محدودیت‌های واردات چین و تقاضای ضعیف خارج از چین، کاهش داشت.
افول بازار زغال‌سنگ در سایه وضعیت بد بازار فولاد

به گزارش می متالز، این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری، حدود 9 میلیون و 350 هزار تن زغال‌سنگ متالورژیکی تولید که نسبت به سه ماهه دوم کاهش 21 درصدی داشت. گفتنی است که شرکت بی‌اچ‌پی برای سال مالی منتهی به 30 ژوئن 2020 برنامه تولید خود را بدون تغییر، در حدود 41 تا 45 میلیون تن حفظ کرده است.

دولت چین برای کنترل وابستگی به واردات زغال‌سنگ و توسعه صنعت داخلی خود، محدودیت‌های واردات این ماده را تشدید کرد؛ در نتیجه، قیمت تجارت دریایی زغال‌سنگ کک‌شو در سه ماهه منتهی به سپتامبر کاهش داشت. این محدودیت‌ها شامل زغال‌سنگ حرارتی و متالورژیکی می‌شود، با این حال، این کشور بین ماه‌های ژانویه و آگوست 52 میلیون و 990 هزار تن زغال‌سنگ متالورژیکی وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 20 درصدی داشت؛ با وجود این محدویت‌ها، قیمت وارداتی پایین‌تر زغال‌سنگ کک‌شو در بازار چین نسبت به قیمت بازار داخلی این کشور باعث افزایش واردات نقدی مصرف‌کنندگان چینی شد.

پرمیوم CFR زغال‌سنگ کک‌شوی سخت بندر ژینگتانگ در سه ماهه سوم به طور میانگین 174.12 دلار بر تن ارزیابی شد که نسبت به 193.64 دلار بر تن در مدت مشابه سال گذشته کاهش 10 درصدی داشت. این پریمیوم در مقایسه با میانگین پریمیوم داخلی این ماده در تانگشانگ 200 یوان (28 دلار) بر تن ارزان‌تر است. با وجود کاهش تقاضای نقدی خریداران خارج از چین، افزایش خرید مصرف‌کنندگان چینی در هفته‌های اخیر باعث افزایش قیمت شد. پریمیوم CFR زغال‌سنگ کک‌شوی سخت ژینگتانگ در روز چهارشنبه 16 اکتبر 164.25 دلار برتن بود که نسبت به ابتدای اکتبر 4.55 دلار (2.8 درصد) افزایش داشت.

گفتنی است که عامل اصلی کاهش تقاضا خارج از چین، وضعیت بد بازار فولاد بوده است. کشور هند، به عنوان دومین واردکننده بزرگ زغال‌سنگ کک‌شو، شاهد افت 41 درصدی فروش بخش خودرو در آگوست نسبت به همین ماه در سال گذشته بود. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال به 5 درصد رسید که پایین‌ترین سطح در پنج سال اخیر بود.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد