تاریخ: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۶۴۹۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آیا آمریکا می‌تواند به هدف خود دست‌یابد؟

واکنش بانک مرکزی به سناریوی جدید تحریم‌ها

می متالز - رئیس کل بانک مرکزی به سناریوهای جدید تحریم امریکا علیه ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه واکنش نشان داد و تاکید کرد اقتصاد ایران در مسیر رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در شرایط تحریمی است.
واکنش بانک مرکزی به سناریوی جدید تحریم‌ها

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین پیام اینستاگرامی خود تاکید کرد اقتصاد ایران در حالی سپری کردن مسیر تجارت در شرایط تحریمى و رشد صادرات نفتى و غیر نفتى است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه نیز در یک پیام توئیتری تصریح کرد: هدف قرار دادن کارگران ساختمانی با تروریسم اقتصادی تنها نشان‌دهنده شکست کارزار فشار حداکثری است. آمریکا می‌تواند هر مرد، زن و یا کودکی را تحریم کند، اما ایرانی‌ها هرگز تسلیم زورگویی نخواهند شد. آمریکا بهتر است به جای اینکه هرروز بیشتر در گِل فرو برود، دست از سیاست‌های شکست‌خورده بردارد و به برجام بازگردد.

این سخنان همتی و ظریف پس از سناریوهای جدید تحریم‌ امریکا علیه ایران در بخش مسکن و تجاری، سخنان ضد ایرانی برایان هوک و تحریم امریکا و شش کشور عربی علیه ایران و گروه‌های مقاومت مطرح شد که به گفته مسئولان دولتی و نخبگان، امریکا در این زمینه نمی‌تواند مانع حرکت اقتصاد ایران باشد، چرا که اولاَ ایران به دلیل تجربه قبلی می‌داند چگونه تحریم‌ها را دور زند، دوم اینکه تحریم‌ها اثر و کارکرد قبلی خود را از دست داده‌اند و سوم اینکه جهان هم به مقوله چندجانبه‌گرایی و دوری از خشونت و فشار یک‌جانبه بیش‌تر توجه دارد. بسیاری از نهادهای حقق بشری و اروپایی هم نسبت به این نوع از تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثر انتقاد بی‌سابقه‌ای کرده اند، تا جایی که یکی از گسست‌های اروپا و امریکا بر سر معاده برجام و نوع رویکرد برای مقابله با رفتار ایران در منطقه است. 

این در حالی است که امریکا با متحدان عربی و عبری خود به همان دلایل گفته شده نتوانسته از زمان خروج امریکا از برجام کاری از پیش ببرد و در آینده هم نمی‌تواند با این رویکرد ظالمانه ایران را در انزوای مطلق قرار دهد. 

عناوین برگزیده