تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۶۵۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برخلاف انتظارات، افزایش عرضه مس کمکی به افزایش معاملات نکرد

می متالز - طی ماه‌های اخیر کمبود عرضه مس در بازار باعث شده بود تا بسیاری از مصرف‌کنندگان این فلز به این موضوع معترض شوند و به نوعی تولیدکنندگان را مورد انتقاد قرار دهند. اما در شهریور ماه و با وجود پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، میزان معاملات به‌طور قابل توجهی کاهش یافت!
برخلاف انتظارات، افزایش عرضه مس کمکی به افزایش معاملات نکرد

به گزارش می متالز، در چند ماه گذشته قیمت مس نیز همپای دیگر فلزات به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و بازار داخلی این محصول نیز از این موضوع تأثیر پذیرفت. اما برخلاف ماه‌های گذشته که شاهد تقاضای بسیار زیاد و فروش رفتن تمامی عرضه‌ها بودیم، در شهریور ماه جهت بازار تغییر کرد و بار دیگر میزان عرضه از میزان معاملات پیشی گرفت.

نمودار 1 نیز در این رابطه حاکی از آن است که طی شهریور ماه سال 1396، حدود 12 هزار و 600 تن انواع محصولات مسی شامل کاتد و مفتول روانه بازار شد که در مقابل آن حدود 13 هزار و 700 تن تقاضا وجود داشت، اما در نهایت حدود 9 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. نکته قابل توجه در معاملات ماهانه مس این است که برخلاف ماه‌های گذشته، این معاملات حدود 3 هزار تن کاهش یافتند و این در حالی بود که بازار پیش از این با کاهش عرضه مواجه بود. حتی بررسی میزان معاملات در سال‌های گذشته حاکی از آن است که با وجود عرضه 20 هزار تنی ماهانه شرکت‌های تولیدکننده مس، میزان معاملات هیچ گاه از 12 هزار تن در هر ماه فراتر نرفته است و این موضوع در حالی است که مصرف‌کنندگان این فلز در ماه‌های اخیر اعتراضات بسیاری نسبت به عرضه‌کنندگان مس داشتند.

در نمودار 1 نیز کاملاً مشخص است که 2 نوع کاتد از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در بازار عرضه شد؛ کاتد نوع 2 با وجود عرضه 2 هزار و 100 تنی آن در بازار تنها 980 تن تقاضا داشت که در این میان فقط 600 تن از آن مورد معامله قرار گرفت. این در حالی بود که کاتد اولیه همچنان پرمتقاضی‌ترین محصول مسی در بازار بود و با وجود عرضه 5 هزار و 380 تنی در بازار، بیش از 7 هزار و 100 تن تقاضا به خود دید و تمامی این محصول به فروش رفت. در مورد مفتول نیز بازار متناقض بود و با وجود عرضه 5 هزار و 100 تنی، بیش از 5 هزار و 500 تن تقاضا برای مفتول وجود داشت، اما در نهایت کمی بیش از 3 هزار تن مفتول مورد معامله قرار گرفت. نکته قابل توجه در مورد معاملات مفتول این است که اغلب محصولات 2 شرکت گیل‌راد شمال و دنیای مس کاشان به فروش رفت. اما با وجود اینکه شرکت ملی مس به میزان 4 هزار و 480 تن مفتول در بازار عرضه کرد و این محصول تقاضایی در حدود 4 هزار و 600 تن داشت، اما در نهایت 2 هزار و 440 تن مفتول از این شرکت مورد معامله قرار گرفت.

عناوین برگزیده