تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۶۵۲۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عقب‌نشینی عرضه در تالار سهام

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه ( 8 آبان )

می متالز - بورس تهران معاملات امروز را با شور و اشتیاق زایدالوصف سرمایه‌گذاران برای خرید سهام سپری کرد و در غیاب فروشندگان قیمت 92 درصد از کل نمادها افزایش یافت. این اشتیاق به خصوص در سهام شرکت‌هایی با ابعاد کوچک‌تر جالب توجه است. تشکیل صف‌های خرید در طیف گسترده‌ای از این سهم‌ها در کنار عقب‌نشینی معنادار عرضه منجر به جهش بیش از 3 درصدی نماگر هم‌وزن شد.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه ( 8 آبان )

به گزارش می متالز، شاخص سهام امروز به روند صعودی خود با قدرت بیشتری ادامه داد. در این روز شاخص کل به لطف رشد قیمت در 92 درصد از تعداد کل نمادهای بورسی توانست بیش از یک درصد افزایش یابد. البته شدت رشد در معاملات امروز مطابق معمول با شناوری سهام رابطه معکوس دارد. به عبارت دیگر، هر چه ابعاد یک سهم کوچک‌تر باشد، به دلیل کمبود عرضه، حجم ناچیزی از تقاضا منجر به صف خرید شده و قیمت این گروه از سهم‌ها جهش‌های حداکثری را تجربه کرده‌اند. در پی غلبه این فضا باز هم شاهد رشد ناموزون قیمت‌ها در معاملات امروز و جهش بیش 3 درصدی شاخص هم‌وزن در مقایسه با رشد یک درصدی شاخص کل بودیم.

جادوی سقف و کف قیمتی

جالب‌ترین وجه معاملات امروز انتشار روحیه مثبت خرید در فضای عمومی بازار است. تا هفته قبل که سهام در شرایطی اصلاحی به سر می‌برد کمتر کسی از بین فعالان بورسی تمایل به خرید داشت و اکثر بورس‌بازان در کف‌های مجاز روزانه یا در حال تلاش خروج از جریان معاملات بودند یا ناظر روند منفی قیمت‌‌ها؛ اما از روز دوشنبه به دنبال تغییر روند عمومی قیمت‌ها، بر تعداد خریداران افزوده شد و امروز این فضا شدت گرفت.

معلوم است که وقتی معیارهای بنیادی برای خرید و فروش کمرنگ شود، وجود صف به تصمیم‌گیری طیف زیادی از معامله‌گران جهت می‌دهد و ارزشگذاری سهام نه بر اساس اصول سرمایه‌گذاری که از روی هیجان صورت می‌پذیرد. در نتیجه، در شرایطی که فضا منفی است و قیمت‌ها در کف روزانه قرار می‌گیرند، خیل سهامداران به صف  می‌پیوندند و با چرخش روند و چسبیدن قیمت به سقف‌ های مجاز روزانه، معامله‌گران مسحور جذابیت‌های صف خرید می‌شوند.

نیمی از سهم‌ها در صف خرید

 راس ساعت 12 معاملات امروز قیمت 300 نماد بورسی با رشد همراه بود که معادل 92 درصد از تعداد کل نمادهای معامله‌شده است. با وجود اینکه حجم و ارزش معاملات به دلیل عقب‌نشینی عرضه همچنان در سطوح محدودی در حال رقم خوردن است، اما تحریک گسترده تقاضا بار دیگر به شکل صف خودنمایی کرد. امروز از بین 325 نماد بورسی، 165 نماد در دقایق پایانی با صف خرید به ارزش 270 میلیارد تومان مواجه بودند. این صف‌نشینی به خصوص در نماد شرکت‌های کوچک متوسط جالب توجه است. به جز سهام شرکت‌های بزرگ، اعم از کالایی و بانکی، و غول‌های خودرویی، در سایر نمادها شاهد رشدهای حداکثری بودیم.

عناوین برگزیده